Page 57 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 57
İslam Tarihi ve Tarihçileri | 57
DAĞFEL BİN HANZELE EŞ-ŞEYBANİ
Dağfel bin Hanzele eş-Şeybani, nesepleri bilen biri
olarak meşhur olmuştur. Hadisciler, onun sahabe sayıl-
masında ihtilaf etmişlerdir. Çoğu, Rasulullah’ın günün-
de yaşlı biri olmasına rağmen, ona mülaki olmadığını
söylemişlerdir. “İkd el-Ferid” yazarı onun, Hz. Ebu
Bekir ile neseb konusunda tartışmasına yer vermiştir.
O, Hariciler harbinde 70 H. senesinde boğulmuştur.
Tarihçiler, neseb konusunda geniş bilgisinin olduğun-
da fikir birliği etmişlerdir. İbn-i Sirin, onun hakkında;
"Alim bir adamdı, fakat neseb ilmi ona galebe çaldı" de-
miştir. İbn-i Sa'd ise, alim ve nesebde rivayeti olduğunu
belirtmiştir. Rivayete göre o, Muaviye'ye ulaşmış, Mu-
aviye onun ilmini beğenmiş ve "Yezid'e git, bu konuda
onu da bilgilendir" demiştir.
Onun, neseb ilminde birçok haberleri vardır. Fa-
kat İbn-i Nedim'in belirttiği gibi Musannef’i yoktu.
Musannef’inin olmaması belirttiğimiz bu dönem için
tabii bir hadisedir.
Neseb ilmi ile Tabiinden Said b.Müseyyeb de şöh-
ret bulmuştur. O, neseb ilmini iyi bilirdi. Adamın biri
ondan nesep ilmini öğrenmek istediğinde ona, “sen an-
cak insanların kendine sövmesini istiyorsun” diye ce-
vap vermiştir.
Emevi döneminde, aslen bir Hıristiyan olan el-
Bekri de, neseb ilmini bilen biri olarak ün salmıştır.
Ru’be b. Accac, ondan neseblerle ilgili rivayetlerde bu-
lunmuştur. 48
Arap’ların tabiatı gereği her kabilede, kabilenin
nesebini bilen bir grup olmuştur. Tedvin asrı geldiğin-
de, lügat ve edebiyat işinde olduğu gibi bir grup insan-
lar, bu nesebleri bilen kişilerle görüşüp onlardan bu ilmi
48 Fihrist, 89