Page 57 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 57

İslam Tarihi ve Tarihçileri | 57

                    DAĞFEL BİN HANZELE EŞ-ŞEYBANİ
                    Dağfel bin Hanzele eş-Şeybani, nesepleri bilen biri
               olarak meşhur olmuştur. Hadisciler, onun sahabe sayıl-
               masında ihtilaf etmişlerdir. Çoğu, Rasulullah’ın günün-
               de yaşlı biri olmasına rağmen, ona mülaki olmadığını
               söylemişlerdir.    “İkd  el-Ferid”  yazarı  onun,  Hz.  Ebu
               Bekir ile neseb konusunda tartışmasına yer vermiştir.
               O,  Hariciler  harbinde  70  H.  senesinde  boğulmuştur.
               Tarihçiler, neseb konusunda geniş bilgisinin olduğun-
               da fikir birliği etmişlerdir. İbn-i Sirin, onun hakkında;
               "Alim bir adamdı, fakat neseb ilmi ona galebe çaldı" de-
               miştir. İbn-i Sa'd ise, alim ve nesebde rivayeti olduğunu
               belirtmiştir. Rivayete göre o, Muaviye'ye ulaşmış, Mu-
               aviye onun ilmini beğenmiş ve "Yezid'e git, bu konuda
               onu da bilgilendir" demiştir.

                    Onun, neseb ilminde birçok haberleri vardır. Fa-
               kat  İbn-i  Nedim'in  belirttiği  gibi  Musannef’i  yoktu.
               Musannef’inin olmaması belirttiğimiz bu dönem için
               tabii bir hadisedir.
                    Neseb ilmi ile Tabiinden Said b.Müseyyeb de şöh-
               ret bulmuştur. O, neseb ilmini iyi bilirdi. Adamın biri
               ondan nesep ilmini öğrenmek istediğinde ona, “sen an-
               cak insanların kendine sövmesini istiyorsun” diye ce-
               vap vermiştir.
                    Emevi  döneminde,  aslen  bir  Hıristiyan  olan  el-
               Bekri  de,  neseb  ilmini  bilen  biri  olarak  ün  salmıştır.
               Ru’be b. Accac, ondan neseblerle ilgili rivayetlerde bu-
               lunmuştur.  48
                    Arap’ların  tabiatı  gereği  her  kabilede,  kabilenin
               nesebini bilen bir grup olmuştur. Tedvin asrı geldiğin-
               de, lügat ve edebiyat işinde olduğu gibi bir grup insan-
               lar, bu nesebleri bilen kişilerle görüşüp onlardan bu ilmi

               48   Fihrist, 89
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62