Page 56 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 56

56 | Ahmet Emin

               leri heyecanlandırırken görürüz. Cerir, Temimli Ahtal
               ve Kays’a karşı, Tağlibli olmakla övünüyor, onlara karşı
               övünç  kaynağı  olan  şeref  günlerini  sayıyordu.  Cerir,
               Ferazdak’a Temim’den kendi boyu ile Ferazdak, Cerir’e
               Temim’deki  evi  ile  övünüyordu.  Bu  hususta,  onların
               yaptıklarıyla,  cahiliye  döneminde  yapılanlar  arasında
               fark bulunmuyordu. Emeviler de, tam bir Arap hayatı
               sürüyor, kabilevi bağlılıkla savaşıyorlar ve başkalarına
               karşı bu bağı silah olarak kullanıyorlardı.
                    Şüphe yok ki bütün bunlar, neseplerin ezberlen-
               mesine sebep teşkil etmiştir. Nitekim bu da gerçekleş-
               miş, Bizanslılar ve İranlılar, Araplara boyun eğince in-
               sanlar, Arap ve Mevali (Arap olmayan) olarak iki kısma
               ayrılmıştır. Bu şartlar altında, Arap ırkçılığı ve bağlılığı
               da artmıştır.

                    Abbasi Devleti geldiğinde ise milliyetçilik ortaya
               çıktı. Milliyetçiler, Arapların ve her kabilenin ayıpları-
               nı araştırmaya ve bunları abartmaya başladılar. Araplar
               için övgü, milliyetçilik içinse ayıpların sayılması olan
               bu durum, kabilelerin tetkikinde yeni bir yönlendirme
               oluşturdu. Bütün bunlar nesepleri inceleme, onu tedvin
               etme ve bu hususta bir şeyler yazma gayretini ortaya
               çıkardı. Bunun neticesinde de siyer, megazi ve İslami
               olayların  tarihinin  yanında,  tarihte  yeni  bir  dal  daha
               neşet etti.

                    İLK NESEP ÂLİMLERİ
                    İslam’ın  ilk  döneminden  itibaren,  nesepleri  ez-
               berleme yönüyle bir grup şöhret bulmuştur. Ebu Bekir
               (RA), sahabe döneminde nesepleri bilen birisi olarak
               tanınmıştır.  Ebu  Bekir'in,  Arap  kabileleri  ve  onların
               boylarına  ilişkin  geniş  bilgisi  olduğuna  delalet  eden
               münazaraları ve haberleri rivayet edilmiştir.
                                                      47
               47   Bkz. Ikd el-Ferid, II/51
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61