Page 55 - islam tarihi ve tarihcileri.indd
P. 55

III. BÖLÜM



                               NESEP İLMİ



                 NESEP İLMİ VE İLK NESEP ALİMLERİ


                    Müslüman tarihçilerin temayüz ettiği üçüncü di-
               siplin ise nesepler ilmidir. Araplar tabiatları gereği, ka-
               bileler halinde yaşıyorlardı. Kabile, aile gibi bir birlik
               sayılır, ferdin şahsiyeti, orada çok ileri bir seviyede yok
               edilirdi. Ferdin getirdiği övünç, kabilenin övüncü, işle-
               diği utanç da, kabilenin utancı sayılırdı. Şair kabile için
               şiir söyler, hatip kabile için hitap eder, elçiler kabilenin
               adına  elçi  olurlardı.  Bu  şekilde  kabile  bağlılığı,  onla-
               rın şahsiyetlerine, düşüncelerine ve bizzat kendilerine
               hâkim olurdu.

                    İslam  geldiğinde,  “din  kardeşliğini”  kabile  bağı-
               nın yerine koymak istedi. Bu sayede kuvvetli bir dini
               bağ  gerçekleşmesine  rağmen,  kabile  bağını  tamamen
               yok edemedi. Müslümanlar, savaşlar esnasında kabile-
               vi bağlılıklarına devam ettiler. Hz. Ömer bile haraç di-
               vanını topladığında, işe önce Peygamberin amcası Hz.
               Abbas, sonra Haşim oğullarını, sonra şeref yönüyle ileri
               gelen diğer kimseleri çağırmakla başlayarak dini itibar-
               la, kabilevi itibarı beraber gözetti..
                    Kabileler,  İranlılarla  ve  Bizanslılarla  olan  savaş-
               larda  elde  ettikleri  başarılarından  dolayı  övünüyor-
               lardı.  Aynı  övünmeyi  aralarında  cereyan  eden  savaş-
               lardaki  başarıları  sebebiyle  de  yapıyorlardı.  Emevi
               tara<arı Cerir, Ferazdak ve Ahtal’ı, bu manada kabile-
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60