Page 248 - islam
P. 248
Allah Katındaki Din: İSLAM 223
olumsuz etkileyen herhangi bir olay, dolayısıyla orada var
olanların hepsini de aynı şekilde etkilemektedir. Bu hususa
dikkat çeken Kur’an-ı Kerim, evrende bildiğimiz bilmediği-
miz bütün yaratılanların bir ölçü (Kamer, 54/49) ve denge
(Hicr, 15/19) içerisinde olduğunu haber vermekte ve yaşana-
gelen olumsuzlukların insanlar tarafından bizzat yapıldığını
hatırlatmakta (Rûm, 30/41), onlar bu dengeyi bozmamaları
konusunda uyarılmaktadır.
Yüce Allah insanın içinde bulunduğu çevrenin kıymetini bil-
mesi için, çevreyi yaratmanın insanı yaratmaktan daha zor ve
birbiriyle bağlantılı olduğunu hatırlatmakta, kapsam ve sınır-
larını insana öğretmektedir (Nâziât, 79/27-33). Çevrenin boş
yere yaratılmadığı, insanın onsuz yaşama imkanı bulunmadı-
ğı, bundan dolayı yaratanını unutmaması gerektiği istenmek-
tedir. (Âl-i İmrân, 3/191). Zira Kur’an-ı Kerim’de pek çok su-
rede çeşitli şekillerde verilen bilgilere göre; çevredeki bütün
varlıklar, Yaratan’ına karşı görevlerini kendi lisanıhâlleriyle
yerine getirmekte, fakat insanlar bunu anlayamamaktadır
(İsrâ,17/44).
Çevre, insanın varlığını doğrudan ilgilendirmekte ve bundan
dolayı inkârı mümkün olmayan bir nimet olarak ifade edil-
mektedir (bk. Rahmân suresi). Fakat bu nimet tamamen ki-
şiye özel değildir ve onun tarafından da her türlü tasarruf
edilmeye uygun değildir. Her şeyden önce o bir emanettir.
Böyle olunca onun bir asli sahibi olması gerekir ki bu da Al-
lah’tır. Allah’ın mülkün sahibi, aynı zamanda bütün insanların
ve diğer varlıkların da yaratıcısı olması, insanın hem mülkün
sahibine hem de O’nun yarattığı diğer varlıkların haklarına
saygı göstermesini gerektirmektedir. Zira çevremizdeki diğer
varlıklar aynen bizler gibi kâinat ailesinin bireyleridir. Bu se-
beple insanlar maddi veya fiziki çevreyi korumak, gelecek ne-
sillere eksiksiz ve kusursuz aktarmakla sorumludur. İnsanın
bu çevreyi miras gibi algılayıp israf etme, kirletme veya tüket-
me hakkı yoktur. Çevreyi temiz tutmak, çevreye zarar verecek