Page 190 - islam
P. 190
Allah Katındaki Din: İSLAM 165
Mina bölgesinde uygulanan şeytan taşlamaya gelince geç-
mişte yaşanan ibretlik bir olayın hatırlanmasına katkı sağlar:
Yukarıda Saffat suresinden yaptığımız alıntılardan da anlaşı-
lacağı üzere; gördüğü bir rüya üzerine Hz. İbrahim, oğlu Hz.
İsmail’i kurban etmek ister ve o da babasının bu isteğine razı
olur.
Hz. İbrahim’in sadakati ve oğlu Hz. İsmail’in teslimiyeti üze-
rine Yüce Allah onlara kurban edilmek için bir koç gönderir.
Mina’da yapılan şeytan taşlama ibadeti, yaşanan bu olayın
perde arkası niteliğini taşır.
Hz. İbrahim’in çok ağır bir ilahî imtihanı kazanmasından
rahatsız olan şeytan, onu bu kararından vazgeçirerek Allah
katındaki itibarını yok etmek için çok uğraşır fakat başarılı
olamaz.
Bunun üzerine şeytan, kocasını ikna edebileceği düşüncesiy-
le Hz. Hacer’in yanına gider, sonra da babasının kurban etme
isteğine isyan etmesi için oğlu İsmail’in fikrini çelmeye çalışır.
Onların her biri şeytanı taşlayarak yanlarından kovar. Günü-
müzde hac görevini yerine getiren hacıların “şeytan taşlama”
adına yaptıkları dini pratikler, geçmişte Hz. İbrahim ve ailesi-
nin şeytan ile olan mücadelesini canlandırmaktadır.
Hac esnasında tavafın başlangıç ve bitiş yeri olarak kabul edi-
len Kâbe duvarındaki kara taş (Hacerü’l-Esved) ile ilgili çok
çeşitli rivayetler bulunmaktadır. Hz. Peygamber’in bu taşa
saygı gösterdiği bilinmektedir. Ancak bu taşla ilgili değerlen-
dirmelerin en güzelini Hz. Ömer’in “Biliyorum ki sen bir taş-
sın. Ne fayda ne de bir zarar verebilirsin. Eğer Peygamber’in
seni öptüğünü görmeseydim seni öpmezdim.” (Buhâri, Hac, 50)
sözleriyle yaptığı görülmektedir.
Arafat’ta vakfesi ve herhangi bir zaman sınırlaması olmadan
yapılan Kâbe ziyaretine de “umre” denmektedir.