Page 190 - islam
P. 190

Allah Katındaki Din: İSLAM  165


           Mina  bölgesinde  uygulanan  şeytan  taşlamaya  gelince  geç-
           mişte yaşanan ibretlik bir olayın hatırlanmasına katkı sağlar:
           Yukarıda Saffat suresinden yaptığımız alıntılardan da anlaşı-
           lacağı üzere; gördüğü bir rüya üzerine Hz. İbrahim, oğlu Hz.
           İsmail’i kurban etmek ister ve o da babasının bu isteğine razı
           olur.

           Hz. İbrahim’in sadakati ve oğlu Hz. İsmail’in teslimiyeti üze-
           rine Yüce Allah onlara kurban edilmek için bir koç gönderir.
           Mina’da  yapılan  şeytan  taşlama  ibadeti,  yaşanan  bu  olayın
           perde arkası niteliğini taşır.
           Hz.  İbrahim’in  çok  ağır  bir  ilahî  imtihanı  kazanmasından
           rahatsız olan şeytan, onu bu kararından vazgeçirerek Allah
           katındaki itibarını yok etmek için çok uğraşır fakat başarılı
           olamaz.

           Bunun üzerine şeytan, kocasını ikna edebileceği düşüncesiy-
           le Hz. Hacer’in yanına gider, sonra da babasının kurban etme
           isteğine isyan etmesi için oğlu İsmail’in fikrini çelmeye çalışır.
           Onların her biri şeytanı taşlayarak yanlarından kovar. Günü-
           müzde hac görevini yerine getiren hacıların “şeytan taşlama”
           adına yaptıkları dini pratikler, geçmişte Hz. İbrahim ve ailesi-
           nin şeytan ile olan mücadelesini canlandırmaktadır.

           Hac esnasında tavafın başlangıç ve bitiş yeri olarak kabul edi-
           len Kâbe duvarındaki kara taş (Hacerü’l-Esved) ile ilgili çok
           çeşitli  rivayetler  bulunmaktadır.  Hz.  Peygamber’in  bu  taşa
           saygı gösterdiği bilinmektedir. Ancak bu taşla ilgili değerlen-
           dirmelerin en güzelini Hz. Ömer’in “Biliyorum ki sen bir taş-
           sın. Ne fayda ne de bir zarar verebilirsin. Eğer Peygamber’in
           seni öptüğünü görmeseydim seni öpmezdim.” (Buhâri, Hac, 50)
           sözleriyle yaptığı görülmektedir.
           Arafat’ta vakfesi ve herhangi bir zaman sınırlaması olmadan
           yapılan Kâbe ziyaretine de “umre”  denmektedir.
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195