Page 117 - islam
P. 117
92 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
rağmen işine ne kadar önem verdiğini göstermek için bunları
yapmıştır. O Kur’an’ı Kerim’i “Yazılı oldukları şeylerden ve kur-
ranın hafızalarından topladım.” der.
Kur’an-ı Kerim’in toplanmasında ayetlerin tertibi Cebrail’in
Hz. Peygamber’e bildirdiği şekliyle olmuştur. Ayetler ilk na-
zil olduklarında Hz. Peygamber, vahiy kâtiplerine bu ayeti şu
surenin şurasına yazın diye emretmiş, onlar da gereğini yeri-
ne getirmiştir. Hz. Peygamber zamanında Kur’an ayetlerinin
hareke ve noktalama işaretleri olmadığı için konmamıştır.
Bunlar okuyucuya kolaylık olması bakımından sonradan ek-
lenmiştir.
“Onu toplamak ve okumak bize aittir.” (Kıyâme, 75/17) ayeti
ile Kur’an-ı Kerim’in tertibi ilahî vahiy ile Hz. Peygamber za-
manında yapılmıştır. Gerek Hz. Ebu Bekir zamanında yapılan
Kur’an-ı Kerim’in toplanması gerekse Hz. Osman zamanında
yapılan Kur’an-ı Kerim’in çoğaltılması esnasında bu sırala-
maya aynen uyulmuştur. Bilim insanları arasında bu konuda
görüş birliği bulunmaktadır.
Kur’an-ı Kerim surelerinin sıralanmasının da aynen ayetler-
de olduğu gibi, vahiy yoluyla Hz. Peygamber’e bildirildiği ve
Kur’an-ı Kerim’in toplanması esnasında bu esasa uyulduğu
söylenmektedir. Bunun en önemli delillerinden birisi olarak,
hafızların Kur’an-ı Kerim’i ezberlemeleri ve Müslümanların
onları namazda okumaları gösterilmektedir. Burada surele-
rin uzunluk ve kısalıkları yanında konular arasındaki benzer-
lik ve yakınlıkların da etkili olduğu belirtilmektedir. Elimiz-
deki Kur’an-ı Kerim’in, gerek ayetlerin tertibi gerekse surele-
rin tertibi bakımından Hz. Peygamber zamanındakinin aynısı
olduğu kabul edilmektedir.
Kur’an-ı Kerim’in sure isimleri de Hz. Peygamber zamanında
belirlenmiştir. Hadislerde çeşitli vesilelerle bu sure isimlerin-
den söz edilmektedir.