Page 73 - Hz_ibrahim
P. 73

70  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  71



 gamberliğe yakışmayan şeylerden onu koruyacak ve kavmine   da Cenab-ı Allah Hz. İbrahim’i bütün günah ve kötülüklerden
 tebliğ ettiği değerlerin kabulünü kolaylaştıracak ve kendisin-  korumuş, ona henüz çocuk denecek yaşta rüşdünü vermiş ve
 den buna engel olacak bir durumun oluşmasına imkân ver-  onu peygamber olarak görevlendirmiş, ilerleyen yaşlarda da
 177
                                          182
 meyecek şekilde yetiştirmesi olarak tarif etmiştir. Ayeti ke-  kendisini halil/dost edinmiştir.  Maturîdî, “İşte bunlar, kav-
                                                              183
 rimede Hz. İbrahim’e özel olarak verilen bu kişisel ve zihinsel   mine  karşı  İbrahim’e  verdiğimiz  delillerimizdendir.”   ayeti
 178
 niteliğin üstünlüğüne işaret edilmiştir.    kerimesinin  Hz.  İbrahim’in  o  vakitte  mümin  olmadığını  ve
  “İşte bu, kavmine karşı İbrahim’e verdiğimiz delillerimizdir.   Rabb’ini bilmediğini iddia edenleri yalanladığını haber ver-
                     184
             mektedir.   Hz.  İbrahim,  bu  özellikleriyle  yakın  çevresinde
 179
 Biz  dilediğimiz  kimselerin  derecelerini  yükseltiriz…”   ayeti
             ve toplum içinde dikkatleri üzerine toplamıştır. Nitekim bir
 kerimesinden  de  anlaşıldığına  göre  Hz.  İbrahim,  kendisine
             bayram günü putlar kırıldığı zaman halk, kendileri gibi inan-
 verilen üstün yetenek sayesinde, Yüce Allah’ın birliğini, kud-
             madığını  bildiği  için  ilk  önce  ve  doğrudan  Hz.  İbrahim’den
 retini, eşsiz ve benzersiz olduğunu kavramıştır.
             şüphelenmiştir. “Onları diline dolayan bir genç işittik, kendi-
 Hadidi,  peygamberlerin  doğumundan  itibaren  küfür  ve  Al-  185
             sine  İbrahim  deniliyormuş.”  demiştir.   Bu  ayeti  kerimeden
 lah’a  şirk  koşmaktan  masum  olduklarını,  Cenab-ı  Allah’ın
             anlaşıldığına göre onun kişiliği, hayat tarzı, felsefesi, insanlar
 onları  yaratırken  kendini  tanıma  ve  ona  yönelme  yeteneği
             tarafından fark edilmiş ve eleştirilmiş, toplum bir anlamda
 verdiğini ve onların peygamber olarak görevlendirilmezden
             onu dışlamıştır.
 180
 önce  günah  ve  şirk  bilmediklerini  söylemektedir.   Bütü-
                                                                   186
             Yüce Allah’ın Hz. İbrahim’i erken yaşlarda olgunlaştırdığı,
 nüyle  Müslümanlar,  peygamberlerin  peygamberlikten  önce
             Müslümanlığının  onun  buluğa  ermesinden  ve  peygamber
 ve sonra küfür ve şirkten masum olduklarına inanmakta ve
                                    187
 Allah’ın kendisine şirk koşan birisini asla peygamber olarak   olmasından önce olduğu  yönündeki iddiaların, onun pey-
 görevlendirmeyeceğini kabul etmektedir. 181  gamber olmadan önce korunması ile alakalı rivayetlerle de
             ilişkilendirilmesi mümkündür.  “O, tertemiz bir kalple Rabb’i-
 Peygamberlerin günah ve şirkten uzak olma (ismet) genel ku-  188
             ne yönelmişti.”  ifadesiyle, Hz. İbrahim insanları davet ettiği
 ralı gereği Hz. İbrahim, küçük yaştan itibaren, içinde yaşadığı
             şeylere önce kendisi iman etmiş ve uygulamıştır. O, Rabbine
 toplumun batıl inançlarından uzak tutulmuş, geleceğin pey-
             itaat  etmeyi  engelleyen  her  şeyden  kalbini  arındırmış,  her
 gamberi olmaya hazırlanmıştır. Nitekim Harran civarında ya-
             türlü imtihana sabırla karşılık vererek ve tahammül göstere-
 şayanlar, o bölgenin diğer şehirlerindekiler gibi yıldızlara ve
             rek Rabbine yönelmiştir. 189
 putlara ibadet etmiştir. Hz. İbrahim, eşi Hz. Sare ve kardeşinin
 oğlu Hz. Lut, kendilerinin dışında yeryüzündeki bütün insan-  182  İbn Kesir, Kısas, s. 1/118; Razi, Tefsir, s. 16/158; Kur’an Yolu, s.  3/686.
 ların kâfir olduğu bir zamanda yaşamıştır. Böyle bir ortam-  183  En’am, 6/83
             184  Maturîdî, s. 5/148.
 177  Razi, Tefsir, s. 16/158; Ebussuud, s. 6/43-44.  185  Enbiya, 21/60.
 178  Kur’an Yolu, s. 3/686.  186  Mahmud, s. 116.
 179  Enam, 6/83.  187  Mehmed Vehbi, s. 1/231.
 180  Hadidi, s. 63.  188  Saffat, 37/84.
 181  Hadidi, s. 65-66.  189  Maturîdî, s. 12/185.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78