Page 70 - Hz_ibrahim
P. 70
68 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 69
gibi; söz konusu “rüşt” Allah’ın, kâfirlere vermediği, hidayete
HZ. İBRAHİM’İN PEYGAMBER OLARAK erenlere sonradan verdiği bir lütuf olarak belirtilmekte, Hz.
GÖREVLENDİRİLMESİ İbrahim’in kavmine karşı ileri sürdüğü deliller ve burhanın
ona kimse öğretmeden önce Allah tarafından verildiğine dik-
Tarihî kaynakların verdiği bilgilere göre İbrahim (as), Kral kat çekilmektedir. Bundan dolayıdır ki, Hz. İbrahim çocuk-
169
Nemrud’un yaşadığı zaman ve bölgede uygulanagelen batıl ken bile putlara saygıyı mantıksız bulmuştur. Nitekim “Böy-
170
inançları kırmak ve kaldırmak için peygamber olarak gönde- lece biz, kesin iman edenlerden olması için İbrahim’e göklerin
171
rilmiştir. Dolayısıyla onun tevhit mücadelesinde putperestle- ve yerin melekûtunu gösteriyorduk.” buyrularak ona her
re ve yıldıza tapanlara cevap niteliğindeki örnekler verilmek- insana verilmeyen bazı özel sırların ve bilgilerin 172 veya bu
tedir. sırlara vâkıf olma kabiliyetinin verildiği anlaşılmaktadır.
İbn İshak’ın rivayetine göre; Cenab-ı Allah Hz. İbrahim’i kav- Hz. İbrahim’in babası ile olan mücadelesi esnasında “Babacı-
162
mine delil ve kullarına elçi olarak göndermiş ve onunla Hz. ğım! Sana gelmeyen bir bilgi hakikaten bana geldi, bu sebepten
173
Nuh arasında Hz. Hud ve Hz. Salih’ten başka peygamber de bana uy ki, seni düz yola çıkarayım.” şeklindeki açıklamasın-
163
gelmemiştir. dan çok erken yaşlarda ona vahiy geldiği anlaşılmaktadır. 174
164 Said Havva, Enbiya, 21/51. ayeti kerimesinde geçen “Ant ol-
“Şüphesiz İbrahim de onun (Nuh’un) milletindendi.” ayeti ke-
rimesini tefsir ederken bütün peygamberlerin bir aile olduğu sun ki daha önce” ibaresini, yukarıda aktardığımız bilgilerden
gerçeğinden hareketle, Hz. İbrahim’in Hz. Nuh’un izinden git- farklı olarak Hz. İbrahim peygamber olmadan önce doğru dü-
tiği, onun şahsına gelen dinin esasları üzerine yahut Allah’ın şünme yeteneğine kavuştuğu (rüşt) şeklinde değil de onun
dinine, sarsılmaz bir şekilde bağlanıp yürüdüğü, kendisini Hz. Musa, Hz. Harun ve Hz. Muhammed’den önce peygamber
165
yalanlayanlara karşı direndiği belirtilmiştir. olarak görevlendirildiği şeklinde yorumlamıştır. 175
Hz. İbrahim, Allah’ın koruması ve terbiyesi altında yetişmiş- Hz. İbrahim’e verilen rüştten maksadın peygamberlik, hida-
166
tir. Yüce Allah Hz. İbrahim’e, küçüklüğünden itibaren doğ- yet veya peygamber olmazdan önce sahip olduğu erginlik,
176
167
ru yolu bulma, doğruyu yanlıştan ayırma kabiliyeti, gerçeği sağduyu ve fıtrî akıl olduğu belirtilmiştir.
görme ve kavmine karşı delil olarak gösterme ilhamı vermiş- Rüşt kelimesini peygamberlik olarak yorumlayanlar, Yüce
tir. “Biz daha önce İbrahim’e doğru düşünme yeteneği vermiş- Allah’ın peygamberleri, gelecekte onun hakkını verecek, pey-
168
tik. Biz onu biliyorduk.” ayeti kerimesinde de açıklandığı
169 Maturîdî, s. 9/381.
162 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/149. 170 Havva, s.9/198.
163 Taberi, 1/234. 171 En’am, 6/75.
164 Saffat, 37/83. 172 Ebussuud, s. 3/314-315.
165 Havva, s. 12/237. 173 Meryem, 19/43.
166 Mahmud, s.116. 174 Maturîdî, s. 9/189.
167 Vani, s. 116. 175 Havva, 9/198.
168 Enbiya, 21/51. 176 Vani, s. 196.