Page 70 - Hz_ibrahim
P. 70

68  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  69



                                                                                         gibi; söz konusu “rüşt”  Allah’ın, kâfirlere vermediği,  hidayete
           HZ. İBRAHİM’İN PEYGAMBER OLARAK                                               erenlere sonradan verdiği bir lütuf olarak belirtilmekte, Hz.
           GÖREVLENDİRİLMESİ                                                             İbrahim’in kavmine karşı ileri sürdüğü deliller ve burhanın
                                                                                         ona kimse öğretmeden önce Allah tarafından verildiğine dik-
           Tarihî  kaynakların  verdiği  bilgilere  göre  İbrahim  (as),  Kral           kat çekilmektedir.  Bundan dolayıdır ki, Hz. İbrahim çocuk-
                                                                                                          169
           Nemrud’un yaşadığı zaman ve bölgede uygulanagelen batıl                       ken bile putlara saygıyı mantıksız bulmuştur.  Nitekim “Böy-
                                                                                                                                   170
           inançları kırmak ve kaldırmak için peygamber olarak gönde-                    lece biz, kesin iman edenlerden olması için İbrahim’e göklerin
                                                                                                                            171
           rilmiştir. Dolayısıyla onun tevhit mücadelesinde putperestle-                 ve  yerin  melekûtunu  gösteriyorduk.”   buyrularak  ona  her
           re ve yıldıza tapanlara cevap niteliğindeki örnekler verilmek-                insana verilmeyen bazı özel sırların ve bilgilerin   172  veya bu
           tedir.                                                                        sırlara vâkıf olma kabiliyetinin verildiği anlaşılmaktadır.

           İbn İshak’ın rivayetine göre; Cenab-ı Allah Hz. İbrahim’i kav-                Hz. İbrahim’in babası ile olan mücadelesi esnasında “Babacı-
                                                    162
           mine delil ve kullarına elçi olarak göndermiş  ve onunla Hz.                  ğım! Sana gelmeyen bir bilgi hakikaten bana geldi, bu sebepten
                                                                                                                         173
           Nuh arasında Hz. Hud ve Hz. Salih’ten başka peygamber de                      bana uy ki, seni düz yola çıkarayım.”  şeklindeki açıklamasın-
                      163
           gelmemiştir.                                                                  dan çok erken yaşlarda ona vahiy geldiği anlaşılmaktadır. 174
                                                         164                             Said Havva, Enbiya, 21/51. ayeti kerimesinde geçen “Ant ol-
           “Şüphesiz İbrahim de onun (Nuh’un) milletindendi.”  ayeti ke-
           rimesini tefsir ederken bütün peygamberlerin bir aile olduğu                  sun ki daha önce” ibaresini, yukarıda aktardığımız bilgilerden
           gerçeğinden hareketle, Hz. İbrahim’in Hz. Nuh’un izinden git-                 farklı olarak Hz. İbrahim peygamber olmadan önce doğru dü-
           tiği, onun şahsına gelen dinin esasları üzerine yahut Allah’ın                şünme yeteneğine kavuştuğu (rüşt) şeklinde değil de onun
           dinine,  sarsılmaz  bir  şekilde  bağlanıp  yürüdüğü,  kendisini              Hz. Musa, Hz. Harun ve Hz. Muhammed’den önce peygamber
                                                   165
           yalanlayanlara karşı direndiği belirtilmiştir.                                olarak görevlendirildiği şeklinde yorumlamıştır. 175
           Hz. İbrahim, Allah’ın koruması ve terbiyesi altında yetişmiş-                 Hz. İbrahim’e verilen rüştten maksadın peygamberlik, hida-
             166
           tir.  Yüce Allah Hz. İbrahim’e, küçüklüğünden itibaren doğ-                   yet  veya  peygamber  olmazdan  önce  sahip  olduğu  erginlik,
                                                                                                                               176
                                                          167
           ru yolu bulma, doğruyu yanlıştan ayırma kabiliyeti,  gerçeği                  sağduyu ve fıtrî akıl olduğu belirtilmiştir.
           görme ve kavmine karşı delil olarak gösterme ilhamı vermiş-                   Rüşt  kelimesini  peygamberlik  olarak  yorumlayanlar,  Yüce
           tir. “Biz daha önce İbrahim’e doğru düşünme yeteneği vermiş-                  Allah’ın peygamberleri, gelecekte onun hakkını verecek, pey-
                                 168
           tik. Biz onu biliyorduk.”   ayeti kerimesinde de açıklandığı
                                                                                         169  Maturîdî, s. 9/381.
           162  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/149.                                   170  Havva, s.9/198.
           163  Taberi, 1/234.                                                           171  En’am, 6/75.
           164  Saffat, 37/83.                                                           172  Ebussuud, s. 3/314-315.
           165  Havva, s. 12/237.                                                        173  Meryem, 19/43.
           166  Mahmud,  s.116.                                                          174  Maturîdî, s. 9/189.
           167  Vani, s. 116.                                                            175  Havva, 9/198.
           168  Enbiya, 21/51.                                                           176  Vani, s. 196.
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75