Page 92 - Hz_Nuh
P. 92
Hz. NUH 91
miştir. Bu görüşte olanlara göre her resûl nebi, ama her nebi
270
resûl değildir.
Maturidî, “Nebi kelimesi her türlü hayır ve bereketten haber
veren peygamber demektir.” diyerek onun esas olduğunu be-
lirtmektedir. Ona göre bütün hayır ve bereket özellikleri ken-
disinde toplandığı için ona bu isim verilmiştir. O, Hz. Muham-
med’den ((sav) naklettiği, “Salih rüya, nübüvvetin kırk beş
271
parçasından biridir.” (Her iki kaynakta da kırk altı rakamı
geçmektedir) “Güzelce susmak, nübüvvetin yirmi beş parça-
272
sından bir parçadır.” hadisleriyle bir peygambere nebi de-
nilmesinin, kendisinde bütün hayır ve bereket özelliklerinin
273
toplanmasından dolayı olduğunu belirtmektedir.
Bazı bilim insanları ise nebi ve resûl arasında fark olmadığı
görüşündedir. Bunlar, Kur’an-ı Kerim’deki ayeti kerimeler-
274
den hareket ederek bazı ayetlerde nebi ve bazılarında ise
275
resûl kelimesinin aynı anlamda kullanıldığını, hatta bazen
276
her iki kelimenin aynı ayette geçtiğini belirtmektedir. Onlar
bu düşüncelerini doğrulamak için şunları ilave etmektedir:
Kur’an-ı Kerim’de bir peygamber için hem nebi hem de resûl
277
kelimeleri kullanılmaktadır. Ayrıca, Hz. Nuh, Hz. İbrahim,
Hz. İsmail, Hz. Musa, Hz. Harun, Hz. İsa ve Peygamberimiz
Hz. Muhammed örneklerinde olduğu gibi aynı zamanda hem
278
resûl hem de nebi olarak isimlendirilen peygamberlerden
bazılarına kitap verildiği, bazılarına ise verilmediği bilinmek-
tedir. “Hani biz peygamberlerden söz almıştık: senden, Nuh’tan,
270 Yazır, s. 5/3413, 3414; Bilgiz, s. 27.
271 Buhari, “Ta’bir”, 4; İbn Mace, “Ta’bir”, 1.
272 Muvatta, “Şiir”, 17.
273 Maturidî, Te’vilat, s. 9/195.
274 Bk. Enfal, 8/64; Tevbe, 9/ 73, 113, 118; Ahzab, 33/1, 6, 13, 28; Tahrim, 66/1.
275 Bk. Bakara, 2/ 214, 285; Al-i İmran, 3/32, 144, Maide, 5/67.
276 Meryem, 19/54.
277 Meryem, 19/51, 54.
278 Yusuf Şevki Yavuz, “Peygamber”, s. 34/257.