Page 139 - Hz_Nuh
P. 139
138 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
dönemlerde insanların hidayet üzerine olduğu anlaşılmakta-
dır. Şayet Hz. Âdem’den itibaren ilk dönem insanları henüz
günahla tanışmamış ise, o dönemlerde gönderilen Hz. İdris,
Hz. Şit ve Hz. Âdem gibi peygamberlerin, insanları günahlar-
dan uyarma yerine, Allah’ın insanlardan uyulmasını istediği
dinî kuralları öğretmek ve onların hayata yansımalarını sağ-
lamak amacıyla görevlendirildiği akla gelmektedir. Ancak ilk
insan olması sebebiyle Hz. Âdem’in, ilahi emirleri insanlığa
ilk öğreten kişi olma sorumluluğu ve zorunluluğunun gereği
olarak peygamberlikle görevlendirilmesi kesin, diğerlerinin
görevlendirilme gerekçeleri muhtemeldir. Zira Hz. Âdem’in
iki çocuğu arasında yaşanan öldürme olayı, daha ilk insan-
lardan itibaren şeytan ve buna dayalı nefsî zaafların devreye
445
girdiğini ve günaha bulaşıldığını göstermektedir. Eğer her
kavim işlediği günahlar sebebiyle yeni bir peygamber gelme-
sine sebep olmuş ise, yeryüzünde Allah’ın yasak kıldığı şey-
lerin sadece Hz. Nuh’un zamanına münhasır olmadığı, ondan
önce de var olduğu düşünülebilir.
Hz. Nuh, sosyolojik gelişim tarihinde belki de toplum haya-
tının tam anlamıyla yeni başladığı bir dönemde peygamber-
446
likle görevlendirilmiştir. Tarih öncesi devir olarak nitele-
nebilecek bir zamanda yaşayan Hz. Nuh’un, içinde yaşadığı
toplumla alakalı dinî referansların dışında sağlıklı bir bilgi
elde etmek oldukça zordur. Dolayısıyla tarihî kaynaklar, kar-
şılaştıkları boşlukları doldurmak için çeşitli rivayetlerden ya-
rarlanmak yoluna gitmiştir. 447
Kur’an-ı Kerim’de belirtildiği üzere o, tevhid akidesini in-
sanlara tebliğ etmiş, kavmine gönderilmiş açık bir uyarıcı
olduğunu, onların Yüce Allah’a kulluk etmelerini, O’na karşı
445 Maide, 5/27-31.
446 Aruçi, s. 42/295.
447 Hz. Nuh’un çok zor bir zamanda ve ahlaki yönden kötü bir kavme peygam-
ber gönderildiğini belirten bir rivayette şöyle garip bir gerekçe ileri sürül-
müştür: O zamanda insanların bir kısmı ovalarda yaşar ziraat ile meşgul