Page 123 - Hz_Nuh
P. 123
122 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
nı tespit etmiş olması olarak değerlendirmekte, hatta onun
Nuh Tufanı olayını açıkça anlatan yazılı belgeler bulduğunu
380
ve bu belgelerin kendisine göre “Gılgamış Destanı” olduğu-
381
nu ileri sürmektedir. Ona göre Tevrat ve Kur’an-ı Kerim’de
“Nuh” olarak ismi geçen kahramanın adı Gılgamış Destanı’n-
382
daki “Utnapiştim”dir. M. İlmiye Çığ Sümer anlatımlarında
yer alan isimlerle Hz. Nuh arasında bir ilgi kurarak gemi ya-
pan kişinin Ziusudra olduğunu ve kendisine Tanrı tarafından
383
ölümsüzlük verildiğini söylemektedir.
Hz. Nuh ile alakalı olarak elimizde Kur’an-ı Kerim’den başka
güvenilir bir kaynak bulunmamaktadır. Kur’an-ı Kerim’de,
pek çok konuda olduğu gibi, bu konuda da Hz. Peygamber’e
vahiy yolu ile bildirilen bilgilerin, Hz. Muhammed başta ol-
mak üzere içinde yaşadığı toplumdan hiç kimsenin önceden
gerçeğini bilmediği, bilmesinin de mümkün olmadığı gayba
384
dair haberler olduğu belirtilmektedir. Bu gaybî bilgilerin,
Peygamberimiz Hz. Muhammed ve muhatabı olan toplum
için mi, yoksa insanlığın tamamı için mi gaybî nitelikli olduğu
değerlendirmeye açık bir husustur. Hicazî, Hz. Nuh ve kavmi
hakkında Kur’an-ı Kerim’de yer alan bu tam, eksiksiz ve kap-
samlı haberleri Hz. Muhammed ve içinde yaşadığı toplumun
380 Gılgamış Destanı: Antik Mezopotamya’dan günümüze ulaşan en eski ede-
biyat eseri ve pramit metinlerinden sonra en eski ikinci dinî metin olarak
bilinmektedir. Gılgamış Destanı’nın sadece Akad ve Sümer dillerinde yazıl-
mış 12 tableti günümüze ulaşabilmiştir. MÖ 3000’li yılların ilk yarısında Me-
zopotamya’da hüküm süren bir kralın ölümsüzlüğe çare arama öyküsü ve
günümüze ulaşan en eski destan olarak ifade edilmektedir. Bir tür tanrılar
savaşı şeklinde anlatımlar bulunan Gılgamış Destanı’ndaki Tufan olayı, bazı
araştırmacılar tarafından Nuh Tufanı ile ilişkilendirilmektedir. (Bk. Muazzez
İlmiye Çığ, İbrahim Peygamber, Sümer Yazılarına ve Arkeolojik Buluntulara
Göre, İstanbul, 2017, s. 90-93.)
381 Kuzgun, İslam Kaynaklarına Göre Hz. İbrahim ve Haniflik, s. 29-30.
382 Kuzgun, İslam Kaynaklarına Göre Hz. İbrahim ve Haniflik, s. 40.
383 Çığ, s. 91-92
384 Hud,11/49.