Page 169 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 169
160 Dr. Musta a BAŞ
f
Bugün dünya üzerindeki Türk Boyları incelendiğinde nüfus olarak
çoğunluk Müslüman olmakla birlikte, Hıristiyanlık, Yahudilik, Şama
nizm, Budizm gibi dini inançlara sahip olanlar da görülmektedir. Genel
olarak Anadolu, Irak, Suriye, İran, Afganistan, Rumeli, Kırgızistan,
Azerbaycan, Tataristan, Kırım, Özbekistan, Türkmenistan, Doğu Tür
kistan, Kazakistan ve bunların dışında bazı özerk Türk Cumhuriyetle
rindeki Türk Boyları Müslüman olarak varlıklarını devam ettirmektedir.
Çuvaşistan, Tuva, Hakasya, Moldova, Romanya, Yakutistan gibi
bölgelerdeki Türk boylarının arasında Şamanizm'in dışında halkın be
nimsediği ikinci din olarak Hıristiyanlık gelmektedir. Yahudiliği benim
semiş olan Türk Boyları ise Hazar Türklerinin devamı olan Karaimler
(Karaylar) ve çoğunlukla Kırım-Akmescit civarında bulunan Krımçak
lar'dır.
Altay, Şor, Yakut, Hakas Türklerinin arasında ise Şamanizm varlı
ğını devam ettirmektedir. Tuva Özerk Cumhuriyetinde yaşayan Tuvalar
ve Doğu Türkistan'da varlıklarını devam ettiren Sarı Uygurlar gibi bazı
Türk toplulukları ise Budiz m ' i din olarak benimsemektedirler(2 ) .
a- Müslüman Olan Türkler
Türklerin, İslamiyet'i kendi dinlerine olan benzerlikleri sebebiyle
hiçbir baskı altında kalmaksızın kabul ettikleri ifade edilen görüşlerden
dir. İslam öncesinde de Araplar tarafından tanınan Türklerin, Müslü
manlarla ilk ciddi münasebetleri Emeviler dönemine rastlamaktadır. Bu
dönem, İslam Ordularının Maveraünnehr bölgesine girdikleri ve doğu
da da ikinci Göktürk Devletinin kurulduğu döneme rastlamaktadır<3l.
Türkler, Emeviler döneminin baskıcı politikaları sebebiyle bu dö
nemde İslam'a sıcak ilgi duymamışlardır. Kendi bölgelerine yönelen İs
lam Ordularının fetih hareketlerinin önüne set çekmişlerdir. Semerkant,
Buhara ve diğer müstahkem Maveraünnehr şehirlerinin fethedilmesi
nin akabinde yerli halkın çıkardığı isyanları bastırmak isteyen Araplar,
(2) Bkz. Harun Güngör, "Eski Sovyetler Birliğinde Gayri Müslim Türkler" Türk Dünyasının Dini
Meseleleri, Ankara 1998, 159- 167.
(3) Bkz. Osman Turan, Selçuklular ve İslamiyet, İstanbul 1980, 34.