Page 169 - Türk Ortodoks Patrikhanesi
P. 169

160                                           Dr. Musta a   BAŞ
                                                                f
             Bugün dünya üzerindeki Türk Boyları incelendiğinde nüfus olarak
          çoğunluk  Müslüman olmakla birlikte,  Hıristiyanlık,  Yahudilik,  Şama­
          nizm,  Budizm gibi dini inançlara sahip olanlar da görülmektedir. Genel
          olarak  Anadolu,  Irak,  Suriye,  İran,  Afganistan,  Rumeli,  Kırgızistan,
          Azerbaycan, Tataristan,  Kırım,  Özbekistan, Türkmenistan,  Doğu Tür­
          kistan,  Kazakistan  ve  bunların  dışında bazı  özerk Türk  Cumhuriyetle­
          rindeki Türk Boyları Müslüman olarak varlıklarını devam ettirmektedir.
              Çuvaşistan, Tuva,  Hakasya,  Moldova, Romanya, Yakutistan  gibi
          bölgelerdeki Türk boylarının arasında Şamanizm'in dışında halkın be­
          nimsediği ikinci din olarak Hıristiyanlık gelmektedir. Yahudiliği benim­
          semiş olan Türk Boyları  ise Hazar Türklerinin devamı olan Karaimler
          (Karaylar)  ve çoğunlukla Kırım-Akmescit civarında bulunan Krımçak­
          lar'dır.
             Altay,  Şor,  Yakut, Hakas Türklerinin arasında  ise  Şamanizm varlı­
          ğını devam ettirmektedir. Tuva Özerk Cumhuriyetinde yaşayan Tuvalar
          ve Doğu Türkistan'da varlıklarını devam ettiren Sarı Uygurlar gibi bazı
          Türk toplulukları ise Budiz m  ' i   din olarak benimsemektedirler(2 ) .


             a- Müslüman Olan Türkler
             Türklerin, İslamiyet'i kendi  dinlerine olan benzerlikleri sebebiyle
          hiçbir baskı altında kalmaksızın kabul ettikleri ifade edilen görüşlerden­
          dir.  İslam  öncesinde  de Araplar  tarafından  tanınan  Türklerin,  Müslü­
          manlarla ilk ciddi münasebetleri Emeviler dönemine rastlamaktadır. Bu
          dönem, İslam Ordularının Maveraünnehr bölgesine girdikleri ve doğu­
          da da ikinci Göktürk Devletinin kurulduğu döneme rastlamaktadır<3l.
             Türkler,  Emeviler döneminin baskıcı politikaları  sebebiyle bu  dö­
          nemde İslam'a sıcak ilgi duymamışlardır. Kendi bölgelerine yönelen İs­
         lam Ordularının fetih hareketlerinin önüne set çekmişlerdir. Semerkant,
          Buhara  ve  diğer  müstahkem  Maveraünnehr  şehirlerinin  fethedilmesi­
          nin akabinde yerli halkın çıkardığı  isyanları  bastırmak isteyen Araplar,

          (2)  Bkz. Harun Güngör, "Eski  Sovyetler Birliğinde Gayri  Müslim Türkler" Türk Dünyasının Dini
            Meseleleri, Ankara  1998,  159- 167.
         (3)  Bkz. Osman Turan, Selçuklular ve İslamiyet, İstanbul  1980, 34.
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174