Page 97 - islam
P. 97
72 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
dan ayrıcalıklı bir muamele görmektedirler. Bunun yanında
Kur’an-ı Kerim onların dinlerindeki yanlış ve aşırılıkları onla-
ra hatırlatmış ve doğrusunu bildirmiştir.
Tevrat
Yahudilerin kutsal kitap külliyatı “Tanah” (yazılı dinî ede-
biyat) ve “Talmut”, (sözlü dinî edebiyat) olarak ikiye ayrılır.
Tanah, Hıristiyanlar tarafından Eski Ahit olarak isimlendiril-
mektedir ve bu kitap “Tora” (Tevrat), “Neviim” (Nebiler), “Ke-
tüvim” (Kitaplar) adında üç ana bölüm ve toplam 39 kitaptan
oluşmaktadır. Hz. Davud’a verilen Zebur da bunların arasında
yer almaktadır. İslam kültüründe ise “Tevrat”, Tanah karşılı-
ğı olarak kullanılmaktadır. Bunun dışında Kur’an-ı Kerim’de
Yahudi kutsal kitabından söz edilirken “Tevrat”, “Kitap”, “Su-
huf”, “Sifr” (küçük kitap), “Levha” (taşlara yazılı metinler) ke-
limeleri yer almaktadır.
Kutsal kitaplar arasında çeşitli yönleriyle en çok tartışılanı
Tevrat’tır. Geleneksel Yahudiler onun Hz. Musa’ya indiği gibi
bozulmadan günümüze kadar geldiğine inanmakla birlikte,
muhafazakâr ve reformist Yahudiler Tevrat’ta bazı değişiklik-
lerin olduğunu kabul etmektedirler.
Modern bilginlerden bazıları Yahudi kutsal kitabının “Yah-
vist” (Tanrı’dan Yahova diye söz edenler), “Elohist” (Tanrı’dan
Elohim diye söz edenler) ve “Rabbinik” (Ruhbanlar tarafın-
dan yazılan) metinler şeklinde üç ayrı dönemde oluştuğun-
dan söz etmektedir. Hz. Musa’nın MÖ. XIII. yüzyılda yaşadığı
kabul edilmekte ve bu kitapların MÖ. 1000-400 yılları arasın-
da metin hâline geldiği ileri sürülmektedir.
Sözlü kitap olarak kabul edilen Talmut ise, Yahudilerce “o
olmaksızın yazılı Tora’nın (Tevrat) anlaşılmasının mümkün
olmayacağı” inancıyla, nesilden nesile intikal eden, Tora’nın
açıklaması olarak kabul edilmektedir. Yahudilere göre Tal-
mut, Tevrat kadar önemlidir. Onun da ilham ve vahiy mah-