Page 383 - islam
P. 383

358  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           vefat eden ve Hz. Aişe’den sonra en çok hadis rivayet eden-
           lerindendir.

           Peygamber’imizin (sav) Hz. Zeynep binti Cahş ile evlenmesi
           Kur’an-ı  Kerimde  sözü  edilen  tek  evliliktir.  Hz.  Zeynep,  Hz.
           Hatice’nin evlilik esnasında kendisine köle olarak hediye etti-
           ği fakat Hz. Peygamber tarafından evlatlık olarak kabul edilip
           özgürlüğüne kavuşturulan Hz. Zeyd b. Harise ile evlendiril-
           mişti. Şiddetli geçimsizlik sebebiyle bu evlilik kısa sürmüş ve
           Hz. Zeyd ile Hz. Zeynep boşanmıştı. Ancak cahiliye dönemine
           ait “evlatlıkların eşleriyle evlenilmez” dini anlayış ve uygula-
           masını  yıkmak,  evlatlıkların  öz  çocuklarla  aynı  olmadığını
           göstermek amacına yönelik olarak Hz. Peygamber “Onu sana
           nikâhladık” (Ahzâb, 33/37) ayetinin işaretiyle Hz. Zeynep ile
           evlenmeye mecbur kalmıştır.

           Cenâb-ı Allah az önce işaret ettiğimiz gerekçelerle çok kadın-
           la evlenmeyi sadece Peygamber’imize (sav) mubah kılmıştır.
           Beklentilerin karşılık bulmasından sonra, onun bu hanımlar-
           dan başkasıyla veya bunları boşayıp başkalarıyla evlenmesi
           haram kılınmıştır: “Bundan sonra artık başka kadınlarla ev-
           lenmen, elinin altında bulunan cariyeler hariç, güzellikleri ho-
           şuna gitse bile, bunların yerine başka hanımlar alman, sana
           helal değildir. Allah her şeyi gözetendir.” (Ahzâb, 33/52).

           Hz. Peygamber yaşadığı çağın şartları ve geçerli örfe göre ev-
           lenmiş, İslam esasları çerçevesinde aile hayatını sürdürmüş,
           toplumun  temelini  oluşturan  sağlam,  mutlu  ve  huzurlu  bir
           aile kurmanın ve yaşatmanın yollarını bütün Müslümanlara
           göstermiştir.
           Kur’an-ı Kerim’de Hz. Peygamber’in hanımları ve aile hayatı
           hakkında özet olarak bilgi verilmektedir. Eşleri ile araların-
           da geçen tartışmalarda hem Hz. Peygamber’e hem de eşleri-
           ne öğütlerde bulunulmakta ve yol gösterilmektedir (Ahzâb,
           33/28-29;  Tahrîm,  66/1-5).  Hz.  Peygamber’in  hanımları
           müminlerin anneleri olarak nitelendirilmekte ve onun vefa-
   378   379   380   381   382   383   384   385   386   387   388