Page 383 - islam
P. 383
358 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
vefat eden ve Hz. Aişe’den sonra en çok hadis rivayet eden-
lerindendir.
Peygamber’imizin (sav) Hz. Zeynep binti Cahş ile evlenmesi
Kur’an-ı Kerimde sözü edilen tek evliliktir. Hz. Zeynep, Hz.
Hatice’nin evlilik esnasında kendisine köle olarak hediye etti-
ği fakat Hz. Peygamber tarafından evlatlık olarak kabul edilip
özgürlüğüne kavuşturulan Hz. Zeyd b. Harise ile evlendiril-
mişti. Şiddetli geçimsizlik sebebiyle bu evlilik kısa sürmüş ve
Hz. Zeyd ile Hz. Zeynep boşanmıştı. Ancak cahiliye dönemine
ait “evlatlıkların eşleriyle evlenilmez” dini anlayış ve uygula-
masını yıkmak, evlatlıkların öz çocuklarla aynı olmadığını
göstermek amacına yönelik olarak Hz. Peygamber “Onu sana
nikâhladık” (Ahzâb, 33/37) ayetinin işaretiyle Hz. Zeynep ile
evlenmeye mecbur kalmıştır.
Cenâb-ı Allah az önce işaret ettiğimiz gerekçelerle çok kadın-
la evlenmeyi sadece Peygamber’imize (sav) mubah kılmıştır.
Beklentilerin karşılık bulmasından sonra, onun bu hanımlar-
dan başkasıyla veya bunları boşayıp başkalarıyla evlenmesi
haram kılınmıştır: “Bundan sonra artık başka kadınlarla ev-
lenmen, elinin altında bulunan cariyeler hariç, güzellikleri ho-
şuna gitse bile, bunların yerine başka hanımlar alman, sana
helal değildir. Allah her şeyi gözetendir.” (Ahzâb, 33/52).
Hz. Peygamber yaşadığı çağın şartları ve geçerli örfe göre ev-
lenmiş, İslam esasları çerçevesinde aile hayatını sürdürmüş,
toplumun temelini oluşturan sağlam, mutlu ve huzurlu bir
aile kurmanın ve yaşatmanın yollarını bütün Müslümanlara
göstermiştir.
Kur’an-ı Kerim’de Hz. Peygamber’in hanımları ve aile hayatı
hakkında özet olarak bilgi verilmektedir. Eşleri ile araların-
da geçen tartışmalarda hem Hz. Peygamber’e hem de eşleri-
ne öğütlerde bulunulmakta ve yol gösterilmektedir (Ahzâb,
33/28-29; Tahrîm, 66/1-5). Hz. Peygamber’in hanımları
müminlerin anneleri olarak nitelendirilmekte ve onun vefa-