Page 100 - Hz_Nuh
P. 100

Hz. NUH  99



             Peygamberlik  kurumunun  kendi  içindeki  bu  uyum  ve  de-
             vamlılık,  ilahi/kutsal  kitaplarda  da  kendini  göstermektedir.
             Kur’an-ı  Kerim  ve  diğer  ilahi  kitapların  hepsi  aynı  kaynak-
             tan gelmekte ve mesajları da benzer nitelikler taşımaktadır.
             Kur’an-ı  Kerim,  dil,  hedef  kitle,  içerdiği  bazı  hükümler  ve
             evrensel olma ayrıcalıkları yanında kendinden önceki kitap-
             ların hepsinin asıl nüshalarını tasdik etmektedir. O kendisi
             Cenab-ı Allah tarafından korunduğu gibi, diğer kutsal kitap-
             ların Yüce Allah tarafından gönderilen orijinal hükümlerini
             de korumaktadır.
             Şeriat, kavram olarak; “Allah tarafından peygamberleri ara-
             cılığıyla bildirilen hükümlerin hepsini kapsayan ilahi kanun”
             demektir. Bu kavram bir değerlendirmeye göre itikat, amel
             ve ahlak ile ilgili bütün hükümleri kapsadığı için din ile eş an-
             lamlıdır. Ancak şeriat kelimesinin sadece amelî hükümleri ve
             kişiler arası ilişkileri düzenleyen kurallar bütünü şeklindeki
             anlamı da oldukça yaygındır. Bundan dolayı peygamberlerin
             tamamı  farklı  şeriatlar  getirmekle  birlikte  aynı  dinin  tem-
             silcileri olarak kabul edilmektedir. Nitekim Maide suresinin
             5/48.  ayeti  kerimesinde  geçen  “minhaç”  kelimesinin  tefsiri
             yapılırken din, Cenab-ı Allah’a, peygambere ve ahirete iman
             gibi açık, sabit ve sürekli; zaman ve mekân ve şartlara göre
             değişmeyen esaslar olarak belirtilmiştir. Bu durumda dinin
             değişmeyen  esaslarına  minhaç,  zamana,  mekâna  ve  ahvale
             göre  değişebilen  ayrıntılarına  da  şeriat  denmiştir.  Bununla
             birlikte her ikisinin de aynı anlama geldiğini, ayette birinin
             diğerini pekiştirmek maksadıyla zikredildiğini kabul edenler
             de vardır. Bütün peygamberler ana ilkeleri aynı olan bir dine
             (İslam) bağlı kalırken, zaman, mekân ve şartlara göre deği-
             şiklikleri olan şeriatlara sahip olabilmiştir. 306

             Şeriatta zaman ve şartlara göre birtakım ilahi düzenlemeler
             olsa bile dinin özü hep aynı kalmıştır. Dolayısıyla dinin nes-


             306   Heyet, Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, Ankara, 2006, s. 2/285-287.
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105