Page 41 - Microsoft Word - Mustafa Baş Kitabı HZ PEYGAMBER VE HAYAT
P. 41
Hz. Peygamber’den Davranış Modelleri
ışık, bir kılavuz olarak takip edilmiştir. Onun eğitimdeki
evrensel nitelikteki bazı uygulamaları;
Eğitimde şiddete yer vermemiştir. O, zorlaştırmayı
reddetmiş, yumuşak ve kolaylaştırıcı metotlarla yapılmasını
tavsiye etmiş, sabırlı olmayı öğütlüyerek, öfke ve şiddetten
uzak kalınmasını istemiştir. O, valileri tayin ettiğinde onla-
ra; “İnsanlara tatlılıkla davette bulunun. Müjdeleyin, nefret
ettirmeyin. Kolaylaştırın, zorlaştırmayın. Uyumlu olun ge-
çimsiz olmayın.” şeklinde tavsiyede bulunmuştur. 113
Muaviye b. Hakem es-Sülemi de; “Ben Resûlüllah'tan daha
güzel eğitim veren bir öğretmen görmedim. Beni ne azarla-
114
dı, ne dövdü ve ne de hakaret etti” diyerek onun eğitim
metodunu ortaya koymuştur.
Eğittiği kimseleri bıktırmamış, usandırmamıştır. Enes
b. Mâlik RA); Resulullah ne lüzumundan fazla söylerdi, ne
de lânet ederdi 115 diyerek onun bu yüce meziyetini ortaya
koymuştur. Yine o; Nebi (s.a.s)’e on sene hizmet ettim. Bir
kere bana (canı sıkılıp da) “Öf” demedi, niçin böyle yaptın
da demedi, böyle yapsaydın da demedi” 116 rivayetiyle eği-
timci olarak onun sabrına işaret etmiştir. Mesajının insanla-
ra, içinde bulunduğu konum ve algılayış yeteneklerinin
dikkate alınarak zamana yayılarak tedrici olarak ulaştırıl-
masını öğütlemiştir. O, Muaz b. Cebel’i Yemen'e gönderir-
ken şu tavsiyeleri yapmıştır ; "Ehl-i Kitab’tan bir kavme
gideceksin. Onları Allah'tan başka ilah olmadığına ve Be-
nim Allah'ın elçisi olduğuma şehadet etmeye davet et. Eğer
113 Müslim, Cihad 7, (1733); Buhari, Huneyn Seferi, 1635
114 Müslim, Mesâcid 33 ; Ebu Dâvud, Salât 171,
115 Buhari, Kitab’ül Edep, 1985
116 Buhari, Kitab’ül Edep, 1987
~ 41 ~