Page 39 - Microsoft Word - Mustafa Baş Kitabı HZ PEYGAMBER VE HAYAT
P. 39
Hz. Peygamber’den Davranış Modelleri
öğretmen göndermiştir. Hicretten sonra da, bir ibadet ma-
halli olmasının dışında eğitim-öğretim merkezi olarak
Mescid-i Nebevî'yi inşa etmiştir. Mescid'in bitişiğinde de
“Suffe” olarak anılan mekanı ilk düzenli eğitim merkezi
haline getirmiştir. Suffe, daha sonraki dönemlerde camile-
rin bitişiğinde yapılan medreseler için de bir model oluş-
turmuştur.
Onun eğitimciliğinin Mekke döneminde Dar’ül-
Erkam’ın, Medine döneminde ise Suffe’nin büyük önemi
vardır. Suffe’ye gelen Sahabeler burada kalarak, ilim tahsi-
li ile meşgul olmuşlardır. Hz. Peygamberi dinlemişler,
vahyolan ayetleri ve söylenen hadisleri ezberlemişlerdir.
Kur’an ayetlerini yazarak kayda geçirmişler, eğitim ve öğ-
retim ile meşgul olmuşlardır. Resulüllah (s.a.s) onların eği-
timi ile bizzat ilgilenmiş, burada eğitim alanlara Kur'an ve
yazı yazmayı öğretmek üzere görevlendirmeler de yapmış-
tır. Hatta Bedir savaşında esir olan Mekke’li müşriklerden
okuma-yazma bilenleri, on Müslüman’a okuma-yazma öğ-
retme karşılığında serbest bırakmıştır.
Onun (s.a.s) ilim ve eğitime verdiği önem şu hadisle-
rinde anlamını bulmuştur; “Sizin en hayırlınız, Kur’an’ı
öğrenen ve öğreteninizdir.” 108 ; “Şu iki kişiden başkasına
gıbta edilmeye değmez: İlki Allah’ın kendisine ihsan ettiği
malı O’nun yolunda sarfeden kimse. Diğeri de, Allah’ın
kendisine ihsan ettiği ilim ve hikmetle hükmeden ve onu
başkasına da öğreten kimse.” 109 ; “Kim ilim aramak dü-
108 Ebu Davud,Vitr,14
109 Buhari,Zekat,5
~ 39 ~