Page 176 - Hz_Nuh
P. 176
Hz. NUH 175
Kesir, Vedd’in Hz. Şit olduğunu ve kendisine Hibetullah de-
nildiğini, Süva, Yeğus, Yeuk ve Nesr’in onun çocukları olduğu
yönündeki rivayetleri nakletmiştir. Onun naklettiği bilgilere
göre, Müslüman ve insanlar arasında çok sevilen Vedd ölün-
ce kavmi ona çok üzülmüştür. Bu fırsatı değerlendiren şeytan
insan suretine girerek önce onun resmini yapmış ve onlar da
bunu toplantılarında hazır bulundurmuştur. Sonra bu uygu-
lamalar geliştirilerek aşırı sevginin ve saygının ürünü veya
Allah katında varsayılan itibarı sebebiyle şefaat beklentisiyle
580
her evde onun resimleri bulundurulacak hâle gelmiştir. İlk
kaynaklar, Tufan’dan sonra bu inanç ve isimlerin nasıl intikal
ettiğini açıklamamakla birlikte, bu putların Cahiliye Döne-
mi’nde Arapların taptığı tanrıları arasında yer aldığını, hatta
çocuklarına onların kulu anlamında Abdü Vedd, Abdü Yeğus
581
adını verdiklerini kaydetmektedir.
İbn Kesir, Buhari kanalıyla naklettiği bir haberde; Araplar
arasında bu putlara tapınıldığını, Vedd’in Dumetü’l-Cendel’de
Kelb kabilesinin, Süva’nın Huzeyl kabilesinin, Yeğus’un Gu-
teyf oğullarının, Yeuk’un Hemdan kabilesinin, Nesr’in de Zi
Kelâ hanedanından Himyerlilerin putu olduğunu belirtmiş-
582
tir. Ayrıca Hamdi Yazır, Zemahşerî’nin Keşşaf’ta Vedd’in er-
kek, Süva’nın kadın, Yeğus’un aslan, Yeuk’un at, Nesr’in kartal
suretinde olduğunu belirttiğini, Alusî’nin tefsirinde, hepsini
insan suretinde tasavvur edildiğine dair bilgiler verdiğini
583
nakletmiştir.
Maturidî, Hz. Nuh’un kavminin putperest oluşuyla ilgili olarak
şöyle bir değerlendirme yapmaktadır: “Onları putlara tapma-
580 İbn Kesir, Tefsir, s. 14/8120. Ayrıca bk. N. Mehmed Solmaz, İsmail Lütfi Ça-
kan Kur’an-ı Kerim’e Göre Peygamberler ve Tevhid Mücadelesi, İstanbul,
1984, s. 44-45.
581 Kur’an Yolu, s. 5/467; Muhammed Esed, s. 1193.
582 İbn Kesir, Tefsir, s.14/8119.
583 Ebi’l-Kasım Carullah Muhammed b. Ömer ez-Zemahşeri, Keşşaf, Beyrut, Ta-
rihsiz, s. 3/143; Yazır, s. 8/5378.