Page 176 - Hz_Nuh
P. 176

Hz. NUH  175



             Kesir, Vedd’in Hz. Şit olduğunu ve kendisine Hibetullah de-
             nildiğini, Süva, Yeğus, Yeuk ve Nesr’in onun çocukları olduğu
             yönündeki rivayetleri nakletmiştir. Onun naklettiği bilgilere
             göre, Müslüman ve insanlar arasında çok sevilen Vedd ölün-
             ce kavmi ona çok üzülmüştür. Bu fırsatı değerlendiren şeytan
             insan suretine girerek önce onun resmini yapmış ve onlar da
             bunu toplantılarında hazır bulundurmuştur. Sonra bu uygu-
             lamalar geliştirilerek aşırı sevginin ve saygının ürünü veya
             Allah katında varsayılan itibarı sebebiyle şefaat beklentisiyle
                                                                580
             her evde onun resimleri bulundurulacak hâle gelmiştir.  İlk
             kaynaklar, Tufan’dan sonra bu inanç ve isimlerin nasıl intikal
             ettiğini  açıklamamakla  birlikte,  bu  putların  Cahiliye  Döne-
             mi’nde Arapların taptığı tanrıları arasında yer aldığını, hatta
             çocuklarına onların kulu anlamında Abdü Vedd, Abdü Yeğus
                                            581
             adını verdiklerini kaydetmektedir.
             İbn  Kesir,  Buhari  kanalıyla  naklettiği  bir  haberde;  Araplar
             arasında bu putlara tapınıldığını, Vedd’in Dumetü’l-Cendel’de
             Kelb  kabilesinin,  Süva’nın  Huzeyl  kabilesinin,  Yeğus’un  Gu-
             teyf oğullarının, Yeuk’un Hemdan kabilesinin, Nesr’in de Zi
             Kelâ hanedanından Himyerlilerin putu olduğunu belirtmiş-
               582
             tir.  Ayrıca Hamdi Yazır, Zemahşerî’nin Keşşaf’ta Vedd’in er-
             kek, Süva’nın kadın, Yeğus’un aslan, Yeuk’un at, Nesr’in kartal
             suretinde olduğunu belirttiğini, Alusî’nin tefsirinde, hepsini
             insan  suretinde  tasavvur  edildiğine  dair  bilgiler  verdiğini
                        583
             nakletmiştir.
             Maturidî, Hz. Nuh’un kavminin putperest oluşuyla ilgili olarak
             şöyle bir değerlendirme yapmaktadır: “Onları putlara tapma-


             580   İbn Kesir, Tefsir, s. 14/8120. Ayrıca bk. N. Mehmed Solmaz, İsmail Lütfi Ça-
                kan  Kur’an-ı  Kerim’e  Göre  Peygamberler  ve  Tevhid  Mücadelesi,  İstanbul,
                1984, s. 44-45.
             581   Kur’an Yolu, s. 5/467; Muhammed Esed, s. 1193.
             582   İbn Kesir, Tefsir, s.14/8119.
             583   Ebi’l-Kasım Carullah Muhammed b. Ömer ez-Zemahşeri, Keşşaf, Beyrut, Ta-
                rihsiz, s. 3/143; Yazır, s. 8/5378.
   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181