Page 48 - Microsoft Word - Mustafa Baş Kitabı HZ PEYGAMBER VE HAYAT
P. 48

Dr. Mustafa BAŞ

                                soru soranların ve  orada  bulunanların  şahsında hangi  ol-
                                guyu öne çıkarmak, toplumun veya kişilerin hangi eksiğini
                                gidermek istediğinde cevabında önceliği ona vermektedir.
                                Neye vurgu yapmak istemişse önceliği de ona göre zikret-
                                miştir.
                                     Hz. Peygamber, toplumu istediği yönde  eğitmek,
                                onların zafiyetlerini gidermek için farklı yer ve zamanlarda
                                sorulan soruları, yine farklı  şekillerde cevaplandırmıştır.
                                Ensâr'dan bir  kimsenin  yanından geçerken  çok utangaç
                                olan kardeşini bu  halini bırakması için ikaz ettiğini
                                gördüğünde; “Ona ilişme. Hayâ  imandandır.”  şeklinde
                                yönlendirmesi bu olguyu en açık şekilde ortaya koymakta-
                                dır.  İman  ve  din ile ilişkilendirilen sorulara  cevaplar ile
                                “temizlik imandandır”, “haya  imandandır”, “doğruluk
                                imandandır”, “vatan sevgisi imandandır” gibi  hadislerde
                                aynı bağlamda algılanmalıdır. Soruyu soranın veya orada
                                bulunanların durumu, imanları ile ilişkilendirilerek eksik-
                                liklerinin giderilmesi  amaçlanmaktadır. Eğer kişinin
                                temizlik noktasında bir  eksikliği varsa iman  onun için
                                temizlik noktasında, eğer dürüstlükte bir  eksikliği varsa
                                iman o noktada kilitlenmektedir.
                                     Eğitimde bilginin aktarılması esnasında muhatabın ya-
                                şı, kapasitesi,  bilgi ve kültür  seviyesinin göz önüne alın-
                                masını “İnsanlara akılları miktarınca konuşun” hadisi  ile
                                vurgulamış, bilginin muhataba  kapasitesi  oranında veril-
                                mesini, aksi halde fayda sağlamayacağına dikkat çekmiştir.
                                     Eğitimde karşısındaki muhatabını kırmadan ikna me-
                                todunu kullanmış, vermek istediği cevabı karşılıklı diya-
                                logla muhatabına söyleterek ikna yolunu seçmiştir. Kureyş





                                                          ~ 48 ~
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53