Page 53 - Microsoft Word - Mustafa Baş Kitabı HZ PEYGAMBER VE HAYAT
P. 53
Hz. Peygamber’den Davranış Modelleri
mak için onlardan yardım aldıkları, öğrendikleri şeylerle
onu sorguladıkları, bu soruların da vahiy yoluyla cevaplan-
dırıldığı zikredilmektedir. 134 Mekke Döneminde Hz. Pey-
gamberin Yahudilerle ciddi anlamda sayılacak bire bir iliş-
kilerine ve tartışmalarına net olarak rastlanmamaktadır.
Hz. Peygamberin Yahudi ve Hıristiyanlarla olan ciddi
ilişkiler ağı Medine de ortaya çıkmaktadır. Hz. Peygamber,
622 yılında Medine’ye (Yesrib) hicret ettiğinde, karşısında
Ehl-i Kitap gruptan Yahudileri bulmuştur. Hicret Döne-
minde hemen hemen şehrin yarı nüfusu Yahudi idi. Benî
Kaynuka, Benî Nadir ve Benî Kurayza olarak anılan üç bü-
yük Yahudi kabilesi ile birlikte küçük aile birliklerinden
oluşan başka Yahudi kabileleri de Medine’de yaşamaktay-
dı.135 M.Hamidullah, Samhudi’nin isim vermeksizin Medi-
ne de yaşayan, yirmiden fazla Yahudi kabilesinin varlığını
bildirdiğini zikretmektedir.136
Hicretin ilk dönemlerinde, Peygamberleri kabul eden,
tevhit akidesini savunan, Yahudilerin dini hükümlerine ya-
kın hükümleri bulunan, hatta onların kıblesine yönelen bir
din olan İslam ve Müslümanların Yahudilerle arasındaki
ilişkiler çok kötü değildi.137 Bu sıcak ilişkiler sebebiyle Hz.
Peygamber, Medine’ye geldiği andan itibaren Yahudiler
tarafından kendisinin bir Allah Elçisi olarak kabul edilip,
tanınması yönünde gayret göstermiştir. Bu süreçte Yahudi-
lerden az sayıda insan İslâm’ı kabul etmiş, bir kısmı çekim-
134 Gen. Bil. İç. Bkz. M. Hamdi Yazır, Hak Dili Kur’an Dili, İstanbul, 1979, V/3217-18
135 Bkz.İbn-i Hişam, Es-Siret En Nebeviyye, Kahire, 1955, I/503; Caetani Leone, İslâm
Tarihi, Çev. Hüseyin Cahid, , İstanbul, 1925, II/135-143; Muhammed Hamidullah, İs-
lâm Peygamberi, Çev. Salih Tuğ., İstanbul, 1980 II/224-229
136 Bkz.Hamidullah, 619
137 Ali Cevad, Tarih el Arap Kabl el İslâm, Bağdat, 1954, 127
~ 53 ~