Page 53 - Microsoft Word - Mustafa Baş Kitabı HZ PEYGAMBER VE HAYAT
P. 53

Hz. Peygamber’den Davranış Modelleri

                                mak  için onlardan yardım aldıkları, öğrendikleri  şeylerle
                                onu sorguladıkları, bu soruların da vahiy yoluyla cevaplan-
                                dırıldığı zikredilmektedir. 134  Mekke  Döneminde  Hz. Pey-
                                gamberin Yahudilerle ciddi anlamda sayılacak bire bir iliş-
                                kilerine ve tartışmalarına net olarak rastlanmamaktadır.
                                     Hz. Peygamberin Yahudi ve Hıristiyanlarla olan ciddi
                                ilişkiler ağı Medine de ortaya çıkmaktadır. Hz. Peygamber,
                                622 yılında Medine’ye (Yesrib) hicret ettiğinde, karşısında
                                Ehl-i Kitap  gruptan Yahudileri bulmuştur. Hicret  Döne-
                                minde hemen hemen  şehrin yarı  nüfusu  Yahudi idi. Benî
                                Kaynuka, Benî Nadir ve Benî Kurayza olarak anılan üç bü-
                                yük Yahudi kabilesi  ile  birlikte  küçük aile birliklerinden
                                oluşan başka Yahudi kabileleri de Medine’de yaşamaktay-
                                dı.135 M.Hamidullah, Samhudi’nin isim vermeksizin Medi-
                                ne de yaşayan, yirmiden fazla Yahudi kabilesinin varlığını
                                bildirdiğini zikretmektedir.136
                                     Hicretin ilk dönemlerinde, Peygamberleri  kabul  eden,
                                tevhit akidesini savunan, Yahudilerin dini hükümlerine ya-
                                kın hükümleri bulunan, hatta onların kıblesine yönelen bir
                                din olan  İslam ve Müslümanların Yahudilerle  arasındaki
                                ilişkiler çok kötü değildi.137 Bu sıcak ilişkiler sebebiyle Hz.
                                Peygamber, Medine’ye geldiği andan  itibaren Yahudiler
                                tarafından  kendisinin bir Allah Elçisi  olarak kabul  edilip,
                                tanınması yönünde gayret göstermiştir. Bu süreçte Yahudi-
                                lerden az sayıda insan İslâm’ı kabul etmiş, bir kısmı çekim-


                                134  Gen. Bil. İç. Bkz. M. Hamdi Yazır, Hak Dili Kur’an Dili, İstanbul, 1979, V/3217-18
                                135  Bkz.İbn-i Hişam, Es-Siret En Nebeviyye, Kahire, 1955, I/503; Caetani Leone, İslâm
                                   Tarihi, Çev. Hüseyin Cahid, , İstanbul, 1925, II/135-143; Muhammed Hamidullah, İs-
                                   lâm Peygamberi, Çev. Salih Tuğ., İstanbul, 1980 II/224-229
                                136  Bkz.Hamidullah, 619
                                137  Ali Cevad,  Tarih el Arap Kabl el İslâm, Bağdat, 1954, 127



                                                          ~ 53 ~
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58