Page 117 - Hz_ibrahim
P. 117

114  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  115



 imana  davet  ettiği  zaman  ikisi  arasında  şöyle  bir  konuşma   dızlara  ve  putlara  tapınanlarla  mücadele  etmek,  bir  diğeri
 geçmiştir: “De ki: Arınmayı ve seni Rabb’imin yoluna iletmemi   de “Tanrı insan” modeline karşı çıkmak, beşerin Tanrı oldu-
 ister misin? Böylece ondan korkarsın. Ve ona en büyük mucize-  ğu şeklindeki inancı ortadan kaldırmaktır. Kur’an-ı Kerim’de
 yi gösterdi. (O ise) hemen yalanladı ve isyan etti. Sonra (inkâr   onun  mücadelesinin  bütün  yönleriyle  alakalı  açıklayıcı  bil-
 için) olanca çabasını göstererek sırtını döndü. Derhâl (adam-  giler ve örnekler yer almaktadır. Bu anlamda Hz. İbrahim’in
 larını) topladı ve (onlara) bağırdı. Ben, sizin en yüce Rabb’ini-  öncelikli görevi, putperestliği kaldırmak konusunda kavmi ile

 336
 zim! dedi.”     yaptığı tartışmalar ve tevhit mücadelesi olmaktadır. İkincisi
 “Allah  kendisine  mülk  (hükümdarlık  ve  zenginlik)  verdiği   de Nemrud ile doğrudan yaptığı mücadeledir.
 için şımararak Rabbi hakkında İbrahim ile tartışmaya gireni   Nemrud’un kendisini tanrı olarak tanıtıp Hz. İbrahim ile kar-
 337
 (Nemrud’u) görmedin mi?...”  ayetini tefsir ederken Ebussud   şılıklı  tartışmasının  ne  zaman  olduğu  hususunda  tarihçiler
 Efendi; bu şımarıklığın Nemrud’da küfür ve şirke dönüştü-  ve tefsirciler farklı görüş açıklamışlardır.  Bazılarına göre bu
 ğünü, halk arasında “sana iyilik ettiğim için bana düşmanlık   tartışma, Hz. İbrahim putları kırdığında ateşe atılmadan önce
 338
 yaptın” sözünün böyleleri için geçerli olduğunu söylemiştir.
             olmuştur. Bazılarına göre ise, o ateşe atıldıktan sonra olmuş-
                340
 Hz. İbrahim, Nemrud gibi azgın, zalim ve ceberut, büyüklük   tur.
 339
 taslayan ve tanrılık iddiasında bulunan  bir kral zamanında
             Peygamberlerin hak dine davet için görevlendirildikleri bili-
 peygamber olarak görevlendirilmiştir. O, kavmi ile olan inanç
             nen bir husustur. Hz. İbrahim, Allah tarafından emredilenleri
 mücadelesini  Nemrud’un  yanı  dâhil  hiçbir  yer  ve  zamanda
             Nemrud’a tebliğ için gittiğinde, o bu daveti kabul etmeyerek
 bırakmamıştır.  Bu  dönemde  Hz.  İbrahim  bütün  akli,  ahlaki
             ondan  kendisinin  dışında  âlemin  bir  ilahının  bulunduğunu
 ve insani duyguları ve delilleri kullanarak bu görevini yeri-
             ispat etmesini istemiş ve Rabb’in kim diye sormuştur. Bunun
 ne getirmeye çalışmıştır. Buna mukabil Nemrud, saltanatını
             üzerine Hz. İbrahim, “Rabb’im hem dirilten hem de öldüren
 koruyabilmek  için  toplumun  inanç  değerlerini  sömürmeye
                   341
             zattır.”  demiştir.
 ve alternatif inanç ve düşüncelere karşı acımasızca saldırma-
 ya devam etmiştir. Peygamberler, Allah’tan başka kimseden   Sonuçları itibarıyla bu çatışma alanında kavmi ve kral Nem-
 korkmadıkları ve düşmanlarına karşı Allah tarafından korun-  rud başarılı olamayınca, Hz. İbrahim için çetin bir süreç baş-
 dukları  için  Hz.  İbrahim,  Nemrud  ile  mücadelesinde  görev   lamış ve hayati tehditler peş peşe sıralanmıştır. Bu tehditler,
 ve sorumluluklarının gereğini yerine getirmekten bir an bile   onun önce ateşe atılması, sonra da bölgeden sürgün edilmesi
 geri durmamıştır.   veya can ve mal güvenliği riski dolayısıyla Hz. İbrahim’in ya-
             şadığı bölgeyi terk etmesi şeklinde sonuçlanmıştır. Hz. İbra-
 Hz. İbrahim’in tevhit mücadelesinin iki yönü dikkat çekmek-
             him konusunun doğal seyri içinde Nemrud ve avenelerinin,
 tedir. Bunlardan birisi bölge kültürel ve dinî ortamında yıl-
             bütünüyle Hz. İbrahim’e cevap vermekte âciz kaldıkları bir
 336  Naziat, 79/18-24.  dönemde en son çare olarak onu ateşe atıp yok etmeyi dü-
 337  Bakara, 2/258.
 338  Ebussuud, s. 1/562.  340  Razi, Tefsir, s. 5/437.
 339  Razi, Tefsir,  s. 5/437.  341  Bakara, 2/258.
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122