Page 37 - hz_musa
P. 37
36 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
olmadan önce de normal insanlardan farklı büyük kişiler ol-
duğunun göstergesidir.
Erkek Çocukların Öldürülmesi
Razî, Firavun’un daima güçlü olmak ve rakip konuma gelecek-
leri kolaylıkla terbiye edebilmek için toplumu meslek gurup-
ları şeklinde değil de sosyal ve siyasal oluşumlar şeklinde sı-
nıflara ayırdığını ifade etmekte ve bu konuda mealini arz etti-
ğimiz Kasas suresi 28/4.ayetini delil olarak göstermektedir. 76
İslam alimlerinin naklettiğine göre; Firavun rüyasında Kudüs
tarafından gelen büyük bir ateşin Mısır’a ulaştığını ve İsrailo-
ğulları hariç bütün Kıptileri yaktığını görür. Bu durumu mü-
neccim ve kahinlere sorar. Onlar İsrailoğulları arasından do-
ğacak bir erkek çocuğun onun mülkünü elinden alacağını ve
helakinin onun elinden olacağını söyler. Bunun üzerine Fira-
vun İsrailoğulları’nın bütün erkek çocuklarının öldürülmesini
78
77
emreder. Bu öldürme Kuran-ı Kerim’e göre onları keserek,
79
yada suda boğulmaları suretiyle gerçekleşir. Tevrat’ta da öl-
dürme işleminin suda boğulma şeklinde gerçekleştirildiği bil-
dirilmektedir. 80
Benzer şekilde bir değerlendirmeye göre; zamanla İsrailoğul-
ları ve Mısırlılar arasında yaşanan olaylar onların birbirleriyle
çatışmasına, nefrete, ötekileştirmeye ve toplumsal ayrışmaya
doğru gitmektedir. Firavun, İsrailoğulları’nın çoğalmalarının
devlet için bir tehdit unsuru haline geldiğini, ayrılıp gitmele-
76 Razî, Tefsir, s. 17/474-475.
77 Zemahşerî, s. 5/10; Mes’udî, s. 1/48-49; Sabunî, 11. Fasikül, s. 27; Mutavi’,
s. 10. Zemahşerî, erkek çocukların öldürülmesini emreden Firavun için;
“Bu Firavun’un ne kadar kaba bir ahmak olduğunun delilidir. Zira kâhin
doğru söylemişse bu katliam, olacak olanı def ve bertaraf edemez. Yalan
söylemişse katliam yapmanın gerekçesi nedir?” (Zemahşerî, s. 5/10.)
78 Bk. Bakara 2/ 49; A. Neccar, s. 34.
79 Mutavi’, s. 9.
80 Mısır’dan çıkış, 1/22.