Page 95 - Hz_ibrahim
P. 95

92  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  93



 yumuşak karşılamış ve ilişkilerinde terbiye sınırlarını aşma-
 249
 mıştır.
             HZ. İBRAHİM’İN BABASI İÇİN DUA ETMESİ
 Hz. İbrahim, Allah’ın emirlerini insanlara tebliğ ile sorumlu
             Ayeti kerimelerde görüldüğü üzere çok ince kalpli, yanık yü-
 bir peygamber olarak kavmini dinine davet etmiş, onun bü-
             rekli,  hiddetten  uzak,  eziyet  ve  mihnete  sabırlı  bir  kişiliğe
 tün samimi gayretlerine, sabretmek zorunda kaldığı güç şart
             sahip olan Hz. İbrahim, “babacığım” ifadesiyle babasına ola-
 ve  imtihanlara,  ödediği  ağır  bedellere  rağmen  Hz.  Nuh  ör-
             bildiğince saygılı ve müşfik davranmış, buna rağmen babası
 250
 nekliğinde olduğu gibi, bu davet karşılık bulamamış, kavmi   onu ölümle tehdit etmiştir. Babasının bu tehdit ve aşağılayıcı
 iman etmemiştir.  tavrına rağmen Hz. İbrahim, fıtratının ve peygamberlik göre-
             vinin  gereği  ve  sorumluluk  duygusuyla,  onun  bağışlanması
                                                251
             için Allah’a dua edeceğini söylemiştir.  Koyu bir putperest
             olan  babasının  bu  katı  tutumu  karşısında  Hz.  İbrahim  çok
             yumuşak bir tavır ile: “Selam sana, (esenlik içinde kal) dedi.
             Senin için Rabbimden mağfiret dileyeceğim. Çünkü O bana çok
             lütufkârdır. Sizden de Allah’tan başka yalvardıklarınızdan da
             ayrılıyor ve yalnız Rabb’ime yalvarıyorum. Umarım ki Rabb’i-
             me yalvarmakla (sizin gibi) bahtsız olmam. (İstediklerimden
                                  252
             mahrum  bırakılmam).”   diyerek  korkuyla  ümit  arasında
             (beyne’l-havfu ve’r-reca) babası için üzüntüsünü belirtmiştir.

             Babasının  putlara  tapan  birisi  olduğu  bilindiği  hâlde  pey-
             gamber  olan  bir  oğulun  onun  hakkında  “Rabbimden  senin
             için mağfiret dileyeceğim.” ifadesi, İslam âlimlerince pek ma-
             kul karşılanmamış ve bu konuda çeşitli yorumlar yapılmıştır.
             Bunlardan  bazılarının,  yukarıda  belirtilen  ayetlerde  geçen
             bilgiler yorumlanarak muhtemelen babası için yaptığı bu du-
             anın, “Müslüman olursan” şartına bağlı olduğu söylenmiştir. 253
             Ebusuud Efendi, küfür üzere öleceği önceden belli olan bir
 249  Kutub, s. 9/516-517. Bu ayeti kerimelerde Hz. İbrahim ile babası arasında   kâfir için bağışlanma isteğinin aklen ve naklen doğru olma-
 geçen konuşmalar, Hz. İbrahim’in babasına karşı nazik ve yumuşak tavrı,
             dığını ve buna cevaz verilmediğini belirterek bu ifadeyi, onun
 karşılığında gördüğü kaba ve ağır hakaretlerin Hz. Muhammed’e bir mesaj
 olduğu belirtilmiştir.  Hz. İbrahim “babacığım” derken, babası ona oğlum   tövbe ederek bağışlanması ve iman etmesi için dua edeceği
 bile demeyi çok görmüş, aksine adıyla hitap ederek onu tehdit etmiştir.
             şeklinde değerlendirmiştir. Ancak bu konuda bir uyarı olur-
 Yüce Allah, Hz. Muhammed’in müşriklerden göreceği eziyetten ötürü, kal-
 binin yükünün hafiflemesi bakımından cahillerin eskiden beri bu üslup ve
 gidişatta olduklarını hatırlatmıştır. (Razi, s. 15/361.)    251  bk. Tövbe, 9/114; Meryem, 19/47.
             252  Meryem, 19/47-48.
 250  bk. En’am, 6/80-81; Enbiya, 21/51-73;  Şuara, 26/79-80; Ankebut; 29/16-
 27; Saffat, 37/83-98; Zuhruf, 43-26-28.  253  Maturîdî, s. 9/191.
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100