Page 61 - Hz_ibrahim
P. 61

58  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  59



 Bu örnekleme ile Hz. İbrahim, zamanında geçerli olan ve Al-
 lah inancı yerine kullanılan bütün şirk unsurlarından, insan-
             ÖLÜLERİN DİRİLTİLMESİ MESELESİ
 lara, putlara, meleklere ve yıldızlara tapmaktan uzak kalmış,
 aklını başına aldığı ilk yıllardan itibaren Babil’de yaşadığı sü-  İnsanlar “ilme’l-yakîn”, “ayne’l-yakîn” ve “hakka’l-yakîn” diye
 rece ve Şam taraflarına göç ettiği zaman bile insanları tevhit   tabir  edilen  çeşitli  şekillerde  bilgi  sahibi  olabilmektedir.  İl-
 134
 inancına davet etmiştir.    me’l-yakîn,  öğrenerek ve düşünerek kesin bilgiye ulaşmak
 “Böylece biz kesin iman edenlerden olması için İbrahim’e gök-  şeklidir.  Hz.  İbrahim  ile  Nemrud  arasındaki  tartışmada  bu
             yöntem gösterilmiştir. İnanma ile şahit olma, ikisi birbirinden
 135
 lerin  ve  yerin  melekûtunu  gösteriyorduk.”   Ayeti  kerimede
             farklı şeyler olması sebebiyle görerek ve duyu organlarıyla
 Cenab-ı Allah’ın izzet ve hükümranlığı, ön plana çıkartılmak-
             hissederek  ayne’l-yakîn  denilen  bilgiye  ulaşılabilmektedir.
 ta, bunu anlamakta güçlük çeken ve inkâra yeltenenlerin içi-
             Hezekiyel ve Üzeyir’le ilgili olayda bu yol öğretilmiştir. Yapa-
 136
 ne düştükleri basitlik ve âcizliklere dikkat çekilmektedir.
             rak,  yaşayarak,  deneyerek,  olgunlaşarak  hakka’l-yakîn  bilgi
 Hz. İbrahim’e göklerde ve yerde Cenab-ı Allah’ın mülkiyet ve
             elde edilebilmektedir. Hz. İbrahim’in öldürüp parçaladığı, et-
 tasarrufu  altında  bulunan  şeylerin  mahiyetlerinin,  hakikat-
             raftaki dağlara dağıttığı, sonra çağırınca dirilip gelen kuşlar
 lerinin açık açık gösterilmesi, bunların Yüce Allah’tan başka
             olayı hakka’l-yakîn yoluyla kesin bilgiye ve inanca ulaşma ör-
 yaratıcısı ve yöneticisi olmadığı hususunda onun bilgilendi-
                                                    137
             neği olarak Kur’an-ı Kerim’de yer almıştır.
 rilmesi ve kuşkusuz bir iman seviyesine çıkması için yapıldı-
 ğı belirtilmektedir. Bu yüzdedir ki Hz. İbrahim başta babası   Bu bilgilenme şekilleri aynı zamanda ilahi hidayetin bir tü-
 olmak üzere bütün kavminin dalalette olduğunu görmüş ve   rüdür. Hz. İbrahim, insanların en sağlam iman sahiplerinden
 onları uyarma ihtiyacı hissetmiştir.   birisi olmakla birlikte, onların en çok merak ettiği bir konu-
             yu daha anlaşılır hâle getirmek amacıyla, ölülerin diriltilmesi
             meselesini öğrenmek istemiştir.
             Öncelikle Hz. İbrahim bir peygamberdir ve insanlara verdiği
             bilgilerin hem doğru hem de eksiksiz olması gerekmektedir.
             Hâlbuki Kur’an-ı Kerim’de yer alan ölülerin diriltilmesi me-
             selesinde ifade buyrulan hususlarda onun bazı kuşkuları var-
                                                 138
             mış gibi bir durum ortayla çıkmaktadır.
             Kıyamet, ahiret, yeniden dirilmek gibi gayba ait konuların so-
             mut hâle getirilerek insanlara aktarılmasının birtakım güç-
             lükleri vardır. Zira insanın yetenek ve bilgi kapasitesi, bütün
             gaybî konularda olduğu gibi ölülerin yeniden diriltilmesi ola-
 134  Mahmud, s. 144.
 135  En’am, 6/75.  137  Kur’an Yolu, s. 1/412-413.
 136  Kur’an Yolu, s. 2/430.  138  Bakara, 2/260.
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66