Page 328 - Hz_ibrahim
P. 328

326  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  327



           kendisinden saymaya, onunla kendisi arasında bir ilişki kur-                  Hz. İsa’yı Allah’ın oğlu olarak niteleyenlerin onu sevdiklerini
           maya çalışmıştır. Bu hâliyle o, diğer peygamberler gibi sadece                iddia ettiklerini, hâlbuki onların müşrik, Hz. İbrahim’in tevhit
           yaşadığı zaman ve toplum insanları tarafından değil, kendi                    ehli hanif olduğunu, bu sebepten onlarla alakasının bulunma-
           döneminden sonrakiler tarafından da ilgi görmüş, takdir top-                  dığını belirtmektedir. 1081  Yazır, Hz. İbrahim’in hem kendi za-
           lamıştır.                                                                     manında hem de kendisinden sonraki dönemlerde şirke bu-
                                                                                         laşanlarla ilişkisinin olmadığını söylemektedir. Nitekim Nahl
           Hz. İbrahim dünyaya geldiği andan itibaren, bulunduğu çok
                                                                                         suresinde  onun  Allah’a  itaat  eden,  onun  emirlerinin  dışına
           tanrılı toplum içinde gerçek ilahı aramış, bu ilahi hakikatin
                                                                                         çıkmayan, bütün batıl dinleri bir kenara iterek İslam dinine
           izlerini kendi benliğinin derinliklerinde bulmuş, dışardan da
                                                                                         yönelen  hanif  olduğu  vurgulanırken  asla  müşrik  olmadığı
           cehaletin sapık düşünceleriyle mücadele etmiştir. 1079  İnandığı
                                                                                         üzerinde durulmaktadır. 1082  Böylece Peygamber’imiz Hz. Mu-
           değerler uğruna babası başta olmak üzere bütün akraba ve
                                                                                         hammed zamanındaki putperest müşriklerin Hz. İbrahim’in
           toplumuna, devrin zalim kralı Nemrud’a bile hoş görünmeye
                                                                                         dini üzere oldukları iddiasının yalan ve hiçbir geçerliliği ol-
           çalışmamıştır.
                                                                                         madığına işaret edilmektedir. 1083
           Kur’an-ı  Kerim’de  çeşitli  vesilelerle  bahsedilen  “millet” 1080
                                                                                         Yahudiler ve Hıristiyanlar, Hz. İbrahim konusunu çok tartış-
           kavramının  kapsamı  içerisine  Yahudi,  Hristiyan  ve  Müslü-
                                                                                         mışlardır. Onlardan her biri, bu tartışmalarda Hz. İbrahim’in
           manlardan  herkes  dâhil  olmak  veya  birileri  birilerini  ora-
                                                                                         kendilerinden olduğunu iddia etmiştir. Buna karşılık Cenab-ı
           da görmek istemiştir. Fakat kendisini ona veya onun dinine
                                                                                         Allah, Yahudi ve Hıristiyanların, temsil ettikleri dinî inanış ve
           nispet  edenlerin  onunla  aynı  değerleri  bütünüyle  paylaşıp
                                                                                         uygulamalarını ve Üzeyir Allah’ın oğludur, İsa Allah’ın oğlu-
           paylaşmadığı  hususu  hep  tartışılmıştır.  Nitekim  bu  özellik,             dur beyanlarını esas alarak,  Hz. İbrahim’i “Yahudi ve Hıristi-
           Kur’an-ı Kerim’in ısrarla üzerinde durduğu hususlardan biri
                                                                                         yan’dı.” şeklinde değerlendirmelerinin yanlış olduğunu, zira
           olmuştur. Zira kendisini ona nispet eden pek çok insan ya ne-
                                                                                         onların bu açıklamalarıyla Allah’a şirk koştuklarını, oysa Hz.
           sep veya inanç olarak onunla özdeşleşmek istese de her iki                                                           1084
                                                                                         İbrahim’in müşrik olmadığını belirtmiştir.
           alanda da Hz. İbrahim’in onlardan uzak olduğu vurgulanmış-
                                                                                         Kur’an-ı Kerim’de Ehl-i Kitab’ın, Hz. İbrahim’in Yahudi veya
           tır.
                                                                                         Hıristiyan ve kendilerinden olduğu yönündeki iddiaları ayıp-
           Kur’an-ı Kerim’in Hz. İbrahim’i öne çıkardığı hususların ba-                  lanmakta,  onlar  azarlanmakta  ve  reddedilmektedir.  Buna
           şında  onun  müşrik  olmadığı  hususu  yeralmaktadır.  Bunun                  karşılık inananlar arasında Hz. İbrahim’e en yakın olan kim-
           anlamı kendisini ona nispet eden kimselerin büyük çoğunlu-                    selerin Peygamber’imiz Hz. Muhammed ve Müslümanlar ol-
           ğunun onun gibi inanmadığı, onun gibi yaşamadığı ve bu hâl-                   duğunu beyan edilmektedir. 1085
           leriyle şirke bulaşmış olmalarıdır.  Hamdi Yazır, Arap, Yahudi
           ve Hıristiyanlardan İslam dışında her din mensubunun veya                     1081    bk. Yazır, s. 5/3136-3137.
                                                                                         1082    Nahl, 16/120.
           1079   Kutub, s. 5/302.                                                       1083    Havva, s. 8/109-110.
                                                                                         1084    Âl-i İmran, 3/67; Ebussuud, s. 2/104-105.
           1080   bk. Bakara, 2/130-1,135; Âl-i İmran, 3/ 95; Nisa, 4/125; En’am, 6/161;
                Yusuf, 12/38; Hac,22/78.                                                 1085    bk. Âl-i İmran, 3/64-68. Ayrıca bk. Havva, s. 2/359-360.
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333