Page 295 - Hz_ibrahim
P. 295

292  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  293



 soyuna “Arab-ı Müsta’rebe” (Araplaşan Araplar) adı verilmek-  geldiğini ve Hz. İsmail’e “Arapların babası” denildiğini naklet-
                     922
 tedir. 916  mektedir.
                                                     924
                                            923
 Ra’le, güler yüzlü, tatlı dilli, güzel huylu ve nezaketli bir ha-  Hz. İsmail sözüne sadık bir kişidir.  Sabırlı  ve Allah’ın seç-
 nım olarak tanınmaktadır. 917  kin kullarındandır.  Babası onu kesmeye götürürken sergi-
                              925
             lediği sadakat ve sabırdan dolayı Allah onun şanını yücelt-
 Hz.  İbrahim,  Mekke’ye  başka  bir  gelişinde  önceki  seferde
                   926
 olduğu gibi Hz. İsmail’i ziyarete gitmiş ve onun evde bulun-  miştir.   Hz. İsmail, babası Hz. İbrahim’in vefatından sonra
                                                          927
 maması dolayısıyla hanımı Seyyide/Ra’le binti Mudad b. Amr   Hicaz  halkına  peygamber  olarak  gönderilmiştir.   Yüce  Al-
                                                       928
             lah, emirlerini Cebrail aracılığıyla vahyetmiş,  ona namazı,
 el-Cürhümi ile görüşmüştür. Kapının önünde durup ona se-
                              929
 lam vermiş, Seyyide Hanım onun selamına karşılık vermiş-  zekâtı emretmiştir.
 tir. Tanımadığı bu misafiri layık olduğu şekilde yedirip içirip   Hz. İsmail, babasından aldığı tevhit bayrağını Arabistan sınır-
 ağırlamıştır. Hz. İbrahim ona geçim durumlarını, ne yiyip iç-  ları içinde dalgalandırmış, yaşadığı sürece hanif dinini insan-
 tiklerini sormuş, hububat ve diğer yiyecek maddeleri henüz   lara tebliğ etmekden geri kalmamış, diğer peygamberler gibi
 o zaman bölge insanları tarafından bilinmediği için et ve su   hak dini tebliğ mücadelesini sürdürmüştür.
                                                     930
 cevabını almıştır. Bunun üzerine Hz. İbrahim, onların bere-
             Hz.  İsmail  ölmeden  önce  Ra’le’den  olma  oğullarından  biri-
 918
 ketlenmesi için dua etmiştir.  Gelininin verdiği bilgilerden
                                            931
             ni kendi yerine vekil bırakmıştır.  İslam kaynaklarında Hz.
 mutluluklarını anlayarak, Hz. İsmail’e selam söylemesini, ka-
             İsmail’in yüz otuz yaşında iken babasının ölümünden sonra
 pısının eşiğine sahip çıkmasını tavsiye etmiştir. Evine dönen
                                                             932
             Mekke’de vefat ettiği ve Kâbe’nin yanında, Hatim’de  anne-
 Hz. İsmail, babasının geldiğini anlamış ve aile saadeti için eşi-
                                                             933
             sinin  yakınına  defnedildiği  bilgileri  yer  almaktadır.   Buna
 ne sahip çıkmıştır. 919
             karşılık  Tevrat’ta,  onun  yüz  otuz  yedi  yaşında  Filistin’de/
 Tevrat’ta, Hz. İsmail’in Mekke hayatından, evliliğinden ve eşi-
             Kenan diyarında öldüğünden ve orada defnedildiğinden söz
 nin adından söz edilmemektedir. Buna karşılık onun on iki
             edilmektedir. 934
 oğlu  olduğu  ve  Filistin’in  Mısır  yakınlarında  Havila  ile  Şur
 920
 arasındaki bölgede yaşadıkları söylenmektedir.  Hz. İsma-  922  İbn Hişam, s. 1/8.
 il’in çocuklarının sayısı ve isimleriyle ilgili bu bilgiler, İslam   923  Meryem, 19/54.
 921
 tarihi  ve  tefsir  kaynaklarına  da  referans  olmaktadır.   İbn   924  Enbiya, 21/85.
             925  Sa’d, s. 38/48.
 Hişam, bütün Arapların Hz. İsmail ve oğlu Kahtan soyundan
             926  İbn. Teymiyye, s. 41.
             927  Meryem, 19/54.
 916  Şibli, s. 1/101.
             928  Bakara, 2/156; Âl-i İmran, 3/84; Nisa, 4/163.
 917  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/197.
             929  Meryem, 19/55.
 918  Ezraki, s. 66-67.
             930  Solmaz-Çakan, s. 113.
 919  Buhari, Ehadisü’l- Enbiya, 9; Sahihi Buhari Muhtasarı, s. 7/95-96; İbn Ke-
 sir, Tefsir, s. 2/554-555;  Kısas, s. 1/138; Mahmud, s. 167-169; Köksal, Pey-  931  Ezraki, s. 74.
 gamberler Tarihi, s. I/195-200.  932  Ezraki, s. 74.
 920  Tekvin, 25/12-18.  933  İbn Hişam, s, 1/7; İbn Sa’d, s. 1/52; Neccar, s. 158.
 921  bk. İbn Hişam, s. 1/7; Taberi, s. 1/314.  934  Tekvin, 25/17; Neccar, s. 157.
   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299   300