Page 22 - Hz_ibrahim
P. 22

20  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  21



           Hz. İbrahim, bütün ilahi kitapların övdüğü, geçmiş ve gele-                   olayı Yahudi ve Hıristiyanları çok rahatsız etmiş, hatta Müs-
           cek nesillerin önemsediği, Allah’ın seçtiği ve yücelttiği, yer ve             lümanlara  karşı  üstünlük  iddialarının  tükenmesine  sebep
           gökyüzü sırlarının kendisine gösterildiği, doğru yola yönlen-                 olmuştur.  Yüce  Allah  Kâbe’nin  sadece  Müslümanların  değil
           dirilmiş bir peygamberdir. 10                                                 bütün insanların kıblesi olduğunu, Yahudi ve Hıristiyanların
                                                                                         da kırgınlıklarını ve kızgınlıklarını gidermek ve bu durumu
           İslami kaynaklarda peygamberlerle ilgili yapılan değerlendir-
                                                                                         kabullenmeleri gerektiğini hatırlatmak amacıyla buranın Hz.
           melerde; Hz. Âdem isimlerle, Hz. Nuh bu isimleri anlamlan-
                                                                                         İbrahim’in  de  kıblesi  olduğunu  bildirmiştir.  Müfessirlerden
           dırmakla, Hz. İbrahim onların hepsini bir araya getirmekle,
                                                                                         bazıları,  Hz.  İbrahim’in  başarıyla  tamamlanan  imtihanının
           Hz. Musa kendisine inenlerle, Hz. İsa yorumlamakla, Hz. Mu-
                                                                                         vücut  temizliğiyle  ilişkilendirilmesini,  bunun  onunla  akra-
           hammed ise bunların hepsini Hz. İbrahim’in dini üzere birleş-
                                                                                         balık ve dinî müştereklik iddiasında bulunan müşriklere bir
                                 11
           tirmekle özdeşleşmiştir.
                                                                                         mesaj niteliği taşıdığını ileri sürmüştür. Bütün bunlar, Hz. İb-
           Hz. İbrahim bütün milletlerin, din mensuplarının hatta müş-                   rahim’in faziletini kabullenen Yahudi, Hıristiyan ve müşrikle-
           riklerin saydığı, sevdiği, faziletini takdir ettiği bir peygamber             ri samimiyet testine tabi tutmuş, dinî ve ahlakî konularda Hz.
           olmuştur. Örneğin müşrik Araplar, onun soyundan geldikle-                     İbrahim’e benzediklerini iddia edenlerin, Hz. Muhammed’in
           rini  belirtmiş,  onun  Harem’inde  yaşamaktan,  onun  yaptığı                peygamberliğine ve getirdiği İslam dinine de iman etmeleri
           Kâbe’ye hizmet etmekten şeref duymuştur. Ehl-i kitaptan Ya-                   gerektiği şeklinde Kur’an-ı Kerim’de ifade buyrulmuştur. 13
           hudiler ve Hıristiyanlar, onun soyundan gelmekle övünmüş-
           tür. Hatta bu din mensupları daha da ileri giderek onun Yahu-
                                                                                             a-  İbrahim Kelimesi
                                                       12
           di, Hıristiyan ve müşrik olduğunu zannetmiştir.
                                                                                         Arap dilcileri “İbrahim” kelimesinin Arapça olmadığını kabul
           Hz.  Muhammed,  İslam’ı  tebliğ  etmek  üzere  peygamberlikle
                                                                                         ederler. Zebîdî, Mâverdi ve Ebu’l-Beka gibi bazıları kelimenin
           görevlendirildiğinde  Cenab-ı  Allah  Kur’an-ı  Kerim’de  müş-
                                                                                         kökeninin  Süryanice  “eb-rahim”  (merhametli  baba/cumhu-
           riklerin,  Yahudilerin  ve  Hıristiyanların  onu  tanımalarını/
                                                                                         run  babası)  anlamına  geldiğini  söylerken,  büyük  çoğunluk
           kabullenmelerini  ve  getirdiği  dine  iman  etmelerini  kolay-
                                                                                                                                  14
                                                                                         İbranice “Abraham”dan geldiğini belirtirler.  Hamdi Yazır da
           laştırmak için, Hz. İbrahim ile onlar arasındaki nesep bağına
                                                                                         bu kelimenin aslının Süryanice olduğu ve Arapça “eb-rahim”
           ve şeriat bütünlüğüne dikkat çekmiş ve sıklıkla ondan bah-
                                                                                                                   15
                                                                                         ile  benzeştiği  kanısındadır.     Kur’an-ı  Kerim  ve  hadis  kay-
           setmiştir. Hac ibadeti, İslam’ın beş temel esasından birisidir.
                                                                                         naklarında  anlamından  söz  edilmeyen  İbrahim’in  Tevrat’ta
           Yüce Allah Kâbe ile Hz. İbrahim arasındaki ilişkiyi vurgulamış
                                                                                         adı Avram iken birçok milletin babası anlamında İbrahim’e
           onun da haccettiğini belirterek Yahudi ve Hıristiyanların da
           Hz.  Muhammed’in  getirdiği  dine  tabi  olmalarını  istemiştir.
           Benzer  şekilde  kıblenin  Kudüs’ten  Kâbe’ye  döndürülmesi
                                                                                         13  Fahruddin  er-Razi,  Tefsir’i  Kebir,  Mefatihu’l-Gayb,  çev.  Heyet,  Ankara,
                                                                                             1988, s. 3/409-410.
           10  Ahmet eş-Şihava, Kısasu’l-Enbiye, Mısır, 1976, s. 2/101.                  14  Şaban Kuzgun, İslam Kaynaklarına Göre Hz. İbrahim ve Haniflik, İstanbul,
           11  Muhammed b. Abdulkerim Ebi Bekr Ahmed eş-Şehristani, El-Milel ve’n-Ni-        2015, s, 36; Ömer Faruk Harman “İbrahim”, TDV İslam Ansiklopedisi, İs-
              hal, Beyrut, 1986, s. 1/39.                                                    tanbul, 2000, s. 21/269.
           12  Muhammed Ebu’n-Nur el Hadidi, İsmetü’l-Enbiya, Mısır, 1979, s. 148.       15  Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul, 1971; s.  1/491.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27