Page 207 - Hz_ibrahim
P. 207

204  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                              Hz. İBRAHİM  205



 ğun olmasını istediği anlaşılmaktadır. Hz. İbrahim yaşlılığın-  düşün, ne dersin.” şeklindeki bir sorusuna cevap verebilecek
 da, doğan ilk çocuğu onun ilk göz ağrısıdır. Üstelik bu çocuk,   ve durum değerlendirmesi yapabilecek bir çocuğun üç yaşın-
 başka bir çocuk umudu olmayan yaşlı bir babanın yanında on   dan büyük olma ihtimali oldukça yüksektir.
 dört yıl “biricik çocuk” olarak kalmıştır. Bütün bunlar dikkate
             Karşılaşacağı tepkiyi bilmeden Hz. İbrahim’in rüyasını oğluy-
 alındığında  Hz.  İsmail’in  babası  tarafından  kurban  edilmek
             la paylaşması, onu bir emrivaki ile karşı karşıya bırakmamak,
 istendiği gerçeği açığa çıkmaktadır. 642
             sabrını ve tahammül gücünü test etmek için olsa gerektir. Hz.
 Şibli, Kur’an-ı Kerim’in kimin kurban edilmek istendiğini ga-  İsmail,  babasının  bir  peygamber  olduğunu  ve  peygamber-
 yet açık beyan ettiğini ve bunun da Hz. İsmail olduğunu söy-  lerin  gördüğü  rüyanın  vahiy  niteliği  taşıdığını  bildiğinden,
 lediğini  belirtmektedir.  O,  buna  rağmen  bazı  müfessirlerin   onun bu teklifini çok makul karşılamış ve “Emrolunduğun şeyi
                                      648
                 647
 Yahudilerin görüş ve iddialarını kabul etmelerini hayret ve-  yap.”   cevabını vermiştir.  Hz. İbrahim ile oğlunun kurban
 rici bulmaktadır. Şibli, Hz. İsmail’in babasının duası üzerine   konusundaki istişaresinin onun görüşüne ve kanaatine baş-
 dünyaya gelen ilk çocuğu olduğunu, Hz. İshak’ın doğumun-  vurmak için değil, bu işe dayanıp dayanamayacağını öğren-
 dan bahseden ayetlerin, Hz. İsmail’in kurban edilmesi hadi-  mek için olduğu ileri sürülmüştür. 649
 sesinden sonra indiğini, dolayısıyla kurban edilmek istenen
             Hz. İsmail büyümüş, koşup oynayacak çağa gelmişti. O, babası
 643
 çocuğun Hz. İsmail olduğu görüşünü savunmaktadır.
             yanlarına geldiği zaman çok mutlu oluyordu. Ancak son geli-
             şinde Allah Hz. İbrahim’e oğlunu kurban etmesini emrettiği
 e-  Hz. İbrahim Rüyasını Oğluyla Paylaşıyor  için onu kurban kesilecek yere götürmeden önce; “Oğlum! İp
 “İşte o zaman biz onu uslu bir oğul ile müjdeledik. Babasıyla   ve uzun bıçak al da şu vadiye odun toplamaya gidelim.” der.
 beraber yürüyüp gezecek çağa erişince: ‘Yavrucuğum! Rüyada   Odun toplanacak yere geldiklerinde Hz. İsmail babasını ol-
 seni boğazladığımı görüyorum; bir düşün, ne dersin?’ dedi. O   dukça  düşünceli  görmüş  ve  bunun  sebebini  merak  etmiş-
 da cevaben: ‘Babacığım! Emrolunduğun şeyi yap. İnşallah beni   tir. Babası onun bu merakını gidermek, olayı bir oldubittiye
 644         getirmemek  veya  oğluna  karşı  doğal  ve  samimi  olmak  için
 sabredenlerden bulursun.’ dedi.”  Hz. İsmail’in, babasının bu
 ifadesi  karşısındaki  tutumunu  değerlendiren  müfessirler,   gördüğü  rüyayı  anlatmış,  bu  konuda  da  herhangi  bir  baskı
                               650
 onun emredileni yapabileceği bir yaşa, babasıyla yürüyebi-  yoluna gitmemiştir.  Hz. İbrahim’in gördüğü rüyayı oğluyla
 lecek bir güce veya çalışacak ve imtihan olabilecek bir çağa   paylaştıktan ve bu konuda onun fikrini sorduktan sonra onu
 645
 geldiği  şeklinde  yorumlamıştır.   Bazı  kaynaklarda  kurban   kurban etmek için böyle bir senaryo belirtmeye gerek yok-
 edilme konusunu Hz. İbrahim’in oğlu ile konuştuğu zaman İs-  tur. Zira Hz. İsmail zaten babasının kendisini kurban etmek
 mail’in üç yaşlarında  olduğu yazılmış ise de babasının “Bir   istediğini öğrenmiş ve bu konuda ona itaat edeceğini haber
 646
             vermiştir.
 642  Güç, İslam’da Kurban, s. 152.
 643  Şibli, s. 1/110.  647  Saffat, 37/102.
 644  Saffat, 37/101-102.  648  Vani, s. 146.
 645  Maturîdî, s. 12/194.  649  Havva, s. 12/241.
 646  Vani, s. 146.  650  Vani, s. 148; Kutub, s. 12/332.
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212