Page 126 - Hz_ibrahim
P. 126

124  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  125



                                                                                         rumak  ya  da  yeniden  kazanmak  için  olsa  gerek,  onu  ateşe
                                                                                         atarak cezalandırmak ve böylece ondan kurtulmak istemiş-
           HZ. İBRAHİM’İN ATEŞE ATILMASI
                                                                                         tir. Her ne kadar Hz. İbrahim’in ateşe atılması Tevrat’ta yer
           Hz.  İbrahim  pek  çok  peygamberden  farklı  olarak  kavminin
                                                                                         almasa da Kitab-ı Mukaddes dışındaki kitaplarda detaylı bir
           helak olmasını istememiş ve bunun için beddua etmemiştir.                     şekilde anlatılmıştır. 373
           Buna mukabil kendilerine peygamber gönderilen bütün top-
                                                                                         Hz.  İbrahim’in  ateşe  atılması  hususu  İslam  kaynaklarında
           lumlar,  getirilen  dinî  hükümlere  karşı  çıkmış,  onları  öldür-
                                                                                         farklı  konularla  birleştirilerek  ele  alınmaktadır.  Bunlardan
           mek  istemiştir.  Kavmi  tarafından  öldürülmek  istenen  pey-
                                                                                         birincisi onun putları kırması, diğeri ise Nemrud ile yaptığı
           gamberlerden birisi de Hz. İbrahim’dir. 368
                                                                                         tartışma sonrasında olmuştur. Eğer ateşe atılma olayı putla-
           Hz. İbrahim’in kavmi, onun ileri sürdüğü delilleri çürütmekde
                                                                                         rın kırılmasından sonra olsaydı, bundan sonra Hz. İbrahim’in
           başarısız olunca kaba kuvvete başvurmuş, onu öldürmekten
                                                                                         Nemrud  ile  bir  araya  gelmesi  mümkün  olmayabilirdi.  Eğer
           başka bir çözüm yolu düşünememiştir. Toplumun ileri gelen-
                                                                                         ateşte  yakma  olayı  bütün  seçeneklerin  tükenmesi  sonucu
           leri, kanaat önderi durumunda olanlar, onun anlattıklarında-
                                                                                         olduysa, kanaatimizce bu durum,  Hz. İbrahim’in tanrılık ko-
           ki gerçekleri bilip durdukları hâlde toplumsal gereklilik dola-
                                                                                         nusunda Nemrud ile tartışmasından sonra gerçekleştirilmiş
           yısıyla ona imandan uzak durmuş ve onun hakkında verilecek
                                                                                         olmalıdır. Bu iki ayrı gibi görülen hususu, putların kırılmasın-
           hükmün gerçekleşmesi için acele karar alınmasına öncülük
                                                                                         dan sonra Hz. İbrahim’in Nemrud’un huzuruna çıkarıldığı ve
           etmiştir. Onlar, Hz. İbrahim’in getirdiği dini kabul etmeyerek,
                                                                                         orada gerçekleşen tartışmaların ardından yakılmak istendiği
           kendi tanrılarını töhmetten kurtarmak için onun, azabın en
                                                                                         şeklinde birleştirmek de mümkündür. Nitekim Razi, bu hadi-
           şiddetlisi  olan  yakılarak  öldürülmesi  noktasında  kamuoyu                                                                   374
                                                                                         se sona erince “Doğrusu ben Rabb’ime hicret ediciyim.”  diye-
                                       369
           oluşmasına katkı sağlamıştır.  Bu teklif Kur’an-ı Kerim’de,                   rek ateşe atma eyleminin Hz. İbrahim ile kavmi arasındaki en
                        370
           “Onu yakınız.”  şeklinde çoğul ifadesi kullanılarak toplumun
                                                                                         son işlem olduğuna dikkat çekmektedir. 375
           ortak dileği şeklinde ifade edilmiştir.
                                                                                         Hz. İbrahim’in kavminden bir kısmı, putların kırılmasını tan-
           İslam kaynaklarının çoğunda Hz. İbrahim ile tartışan ve onun
                                                                                         rılarına  hakaret  olarak  değerlendirilmesinden  sonra  onun
                                                                 371
           ateşe atılmasını isteyen kişinin tanrılık iddiasında bulunan
                                                                                         derhâl  cezalandırılmasını  istemiştir.  Bunun  üzerine  o,  kav-
                                                      372
           kavminin lideri Nemrud olduğu belirtilmiştir.  O, Hz. İbra-
                                                                                         minin inançlarının batıl, putlara tapmanın da ahmaklık oldu-
           him’in  ortaya  koyduğu  akli  delilleri  çürütemediği  için  kav-
                                                                                         ğunu açıklamış, Nemrud ve yanındakiler ona karşı fikir ileri
           mi arasında küçük düşmüştür. Nemrud, yenilginin meydana
                                                                                         sürmekte âciz kalmıştır. Böyle bir olay ilk defa başlarına gel-
           getirdiği ezikliği gidermek ve kavmi arasındaki itibarını ko-
                                                                                         diği için başlangıçta putları kırmasından dolayı Hz. İbrahim’e
                                                                                         nasıl bir ceza verileceği konusunda kargaşa yaşanmış, hemen
           368  Takiyyüddin Ebi’l Abbas Ahmed İbn Teymiyye, Kitabü’n-Nübüvvat, Bey-
              rut, 1985, s. 42.                                                          karar verilememiştir. Artık sözün bittiği yere geldikleri için
           369  Ebussuud, s. 6/51.
           370  Enbiya, 21/68.                                                           373  bk. Harman, “İbrahim”, s. 21/270.
           371  bk. Bakara, 2/258.                                                       374  Ankebut, 29/26.
           372  İbn Kesir, Kısas, s. 1/125; Ebussuud, s. 6/51; Mehmed Vehbi, s. 9/3450.  375  Razi, Tefsir, s. 18/621.
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131