Page 159 - Microsoft Word - orjinal
P. 159

Dr. MUSTAFA BAŞ                      159





                                İyiliği Emretmek, Kötülükten Sakındırmak-2


                                “S    izden, hayra çağıran, iyiliği emreden ve kötülükten men eden

                                      bir topluluk  bulunsun.  İşte kurtuluşa erenler onlardır.” Al-i
                            İmran, 104
                                Kur’an-ı Kerim’in temel amaçlarından biri, ahlaklı, dürüst, Allah’a,
                            insanlara ve diğer varlıklara karşı sorumluluklarının bilinci içinde davra-
                            nan insanları yetiştirmek ve bu ilkelere bağlı toplumun kurulmasını ger-
                            çekleştirmektir. Kur’an, böyle toplumu oluşturacak emir, tavsiye ve pren-
                            sipler bütünüdür. İyiligi emretme kötü olanlardan da sakındırma bu pren-
                            siplerin önemli olanlarından birisidir. Bu prensip esasında toplumsal ha-
                            yatın kaçınılmaz gereklerindendir. Kur’an, Müslümanları insanlık için
                            çıkarılmış en  hayırlı ümmet olarak nitelerken, ayırıcı özellik olarak da
                            imanın yanında, iyiliği emretme kötülükten de sakındırmayı bildirmiştir.
                            İyi olanı insanlar içinde yayma, kötü ve insanlığın zararına olan şeylere
                            de engel olma, model insanın en önemli özelliklerinden biridir.
                                Kur’ân’da “ma’rûf” olarak zikredilen iyilik, kelime olarak “bilinen,
                            tanınan, benimsenen  şey” demektir.  Münker olarak zikredilen kotuluk
                            ise; tasvip edilmeyen, yadırganan, görülmesinden  veya  yapılmasından
                            sıkıntı duyulan şey demektir. Islam alimlerinden bazilari ma’rufu, Allah’a
                            itaat sayılan, ona yakın olmayı sağlayan, insanlar için iyilik olarak kabul
                            edilen ve dinimizce  değer verilen bütün güzel tutum ve davranışlar ola-
                            rak açıklamışlardır. İmam-i Gazali ise İslam dininin insanlardan yapılma-
                            sını istediği ve emrettiği hayat tarzına, görgü kurallarına uygun olan söz
                            ve davranışlar  maruf; bunun aksi olan davranışları  da münker olarak
                            saymıştır. Bu anlama baktığımızda, maruf’tan (iyilikten) maksat, Allah’ın
                            emir ve tavsiye ettiği söz, fiil ve davranışlar olarak farz, vâcip, nafile ve
                            mendup olan her ameli içine almaktadır. Ma’ruf,  gerek dinen, gerek
                            insanlarin orf ve adetlerinde kötü olmayan, güzel olduğu kabul edilen,
                            insan benliginin reddetmedigi, kabul edip huzur bulduğu söz ve davranış,
                            iman, taat, ibadet ve sosyal hayata yansiyan her seydir. Namaz kilmak,
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164