Page 357 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 357
356 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
İslamî ilimleri sosyal bilim kategorisine aldı. Hâlbuki gelenek-
sel tasnifte dinî/şer’i ilimler statüsünde âli ilimlerdi. Mevzuu,
menheci ve maksadı da buna göre kurgulanmıştı. İkincisi, Batı,
dinî ilimleri XVIII. Yüzyıldan itibaren kendi medeniyet anla-
yışı, ilmi gelenekleri ve değerleri çerçevesinde sosyal bilim sta-
tüsüne aldı. “Acaba İslam dünyası veya medeniyetinin kendine
has bir anlayışı, ilmi geleneği ve değerleri yok mu?” sorusu zi-
hinleri kurcalamaktadır. Dahası İslam medeniyeti Batı ile ay-
nileşmiş, iddialarından vaz mı geçmiştir?
Başlangıçta özetlediğimiz yaklaşımlar çerçevesinde Kur’an
tarihi hakkında başlatılan çalışmalar bütün hızıyla devam et-
mektedir. Bu çalışmaları medrese geleneğini sürdürdükleri id-
diasında bulunanlar (âlim, müderris, molla) değil daha ziya-
de akademiya yapmaktadır. Medrese geleneğini sürdürenlerin
konuya uzak durmaları ihtiyaç duymadıklarından mıdır cesa-
ret edemediklerinden midir bilinmez. Akademiye gelince ge-
leneksel imanlarını tahkim etmek isteyenler de geleneği tahrip
edip yeni bir iman kurmak ya da tamamen kaldırma isteyen-
ler de henüz bir karara varamamışlardır. Bu manada “Kur’an
İslamı” gibi sahihlik iddiasında bulunan girişimler olmaktadır.
Türkiye özelinde Kur’an’ın tarihi ve muhtevası hakkında uz-
manlaşmak adına, Batı’yı daha açık bir ifade ile oryantalistlerin
rahle-i tedrisini tercih eder olmuşlardır.
Burada modern tarih biliminin veya tarih yazıcılığının,
̆
diger bilimsel ve metodolojik yönelimlerden daha çok öne
çıkarılması dikkat çekici boyuttadır. Avrupa’da özellikle de
Almanya’da XIX. Yüzyılın ikinci yarından başlayarak liberal
ilahiyat çalışmaları modern tarih yazıcılığının verilerini Hıristi-
yan kutsal metinlerine uygulamıştı. Böylece modern Avrupa’yı