Page 356 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 356

ÇALIŞTAY ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELER
                      KUR’AN TARİHİNE DAİR ÇALIŞMALAR ÜZERİNE      355
                                                           ̇
          Tarihi, Hadis Tarihi, Fıkıh Tarihi, Kelam Tarihi, Islam Felse-
                      ̇
                                  ̇
          fesi Tarihi, Islam Tarihi, Islam Mezhepleri Tarihi, Dinler Tarihi,
           ̇
          Islam Sanatları Tarihi, Tasavvuf Tarihi gibi dersler bunun gös-
          tergeleridir. Bu dersler, dini-kelami meselelerin nasıl ele alın-
                                                      ̆
          ması, araştırılması ve yorumlanması gerektigine dair yeni bir
          zihniyete de işaret etmektedir. Bu müfredat esasen tarihsel teo-
                                482
          lojiyi çağrıştırmaktadır.
              Osmanlılar arasında yürürlükte bulunan bilim anlayışının
          XIV. yüzyılın başlarından itibaren hangi faktörlerin etkisi al-
          tında oluştuğunu ve süreç içinde ne gibi aşamalardan geçerek
          XIX. yüzyılın birinci yarısında Avrupa’daki bilim anlayışı ile
          buluştuğunu belirlemek gerekmektedir. Böyle bir girişim, sa-
          dece geçmişteki bilim anlayışını daha iyi kavramak için değil,
          fakata ynı zamanda günümüzdeki bilim anlayışına daha iyi ka-
          tılmak ve gelecekteki bilim anlayışını daha iyi kurmak için de
          gereklidir. Günümüzde İslam dünyasında dinî ilimlerin iki bü-
          yük krizi bulunmaktadır. İlki, Avrupa XIX. Yüzyılda “din bi-
          limi” diyerek dinî ilimleri sosyal bilim statüsüne aldı ve dine
          ve din bilimlerine metod ve muhteva yönlerinden sosyal bilim
          muamelesi yaptı. Bunu esas alan İslam dünyası da dinî veya


          482  Bu konuda geniş bilgi için bkz.  Tahsin Görgün,  “İlahiyatın Akademik
              Yapılanması, Bölümleri ve Anabilim Dalları Nasıl Olmalıdır?” Bugünün
              İlahiyatı Nasıl Olmalıdır? -Sorunlar ve Çözüm Önerileri-. 149-164. İstanbul,
              Ensar Neşriyat, 2015; Cemal Tosun, “Üniversitede İlahiyat: Bilim Teorisi ve
              Sosyal-Politik Temellendirme Açılarından Bir Değerlendirme”. Türkiye Din
              Eğitimi Araştırmaları Dergisi 13 (22 Haziran 2022), 11-24; Muhammet
              Mustafa Bayraktar, “Dârü’l-Fünûn’dan Günümüze Türkiye’de İlahiyat/İslâmi
              İlimler Fakültelerinin Akademik Yapılanma Sorunu Üzerine Bir İnceleme”.
              Eskiyeni 47 (25 Eylül 2022), 437-462; Vejdi Bilgin. “İlâhiyat Araştırmaları
              ve Sosyal Bilimler”. Hadis  Tetkikleri Dergisi 3/1 (2005), 129-140;  Asım
              Duran, “Türkiye’de Liberal İlahiyat ve Kur’an’ın Akademik Bir Metin Olarak
              Yükselişi”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Yıl 2023, Cilt: 23 Sayı:
              2, 207-240, 30.09.2023 https:/ /doi.org/ 10.33415/ daad.1290911
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361