Page 355 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 355

354             KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI

         ve din ilimleri dini sosyal çerçevede ele alır. Tarih de insanın
         yazı bulunduktan sonraki ilişkilerini konu edinir.

             Cumhuriyet Türkiye’si de en azından bir kısmı, geleneksel
         İslami/dini anlayışın ve ilahiyat yapma tarzının asrın idraki-
         ne bir şey söyleyemediğine inanmıştı. Gereken şey üniversite/
         ilahiyat kurumu aracılığı ile yapılacak yorumlarla dine hayati-
         yet kazandırmaktı. Bunun yanında özgür ve özgün yorumlarla
         yeni bir teoloji/ilahiyat ya da Avrupa’daki gibi “liberal teoloji”
         inşası öngörülüyordu. Elbette bunun için de geleneğin eleştirel
         bir yaklaşımla gözden geçirilmesi gerekiyordu. Ancak bu yak-
         laşım Kur’an’ı yazılı metin sıfatıyla ilahiyat dışı araştırmalara
         da açık hale getirdi.

             Cumhuriyet döneminde, din eğitimi kurumlarıyla ilgili ilk
         düzenleme 3 Mart 1340/1924 tarih ve 430 sayılı “Tevhid-i Ted-
         risat Kanunu”dur. Kanunda medreselerin Maarif  Vekâleti’ne
                                  ̂
         bağlanmasına Dârulfünun’da  “yüksek dînîyât mütehassısları
                               ̂
         yetiştirmek üzere bir ilahiyat fakültesi açılmasına karar verildi.
         Buna göre ilk ve ortaöğretim ile yükseköğretimde genelde din
         ve özelde İslam ile ilgili yeni müfredatlar oluşturuldu. Özelik-
         le 1933’te dârülfünûn’dan üniversite’ye geçişi sembolize eden
         üniversite reformu sırasında uzman olarak çağrılan Albert
         Malche (ö.1956) ilahiyatın, Edebiyat Fakültesi bünyesinde
          ̇
         Islam Tarihi, Felsefesi ve Dini adıyla bir şube olarak yer almasın
         önermişti. Bu yaklaşım, tarih ile ilahiyatı bir ya da yakın gör-
         meden veya dini tarihe karışmış hayatiyetini kaybetmiş bir ku-
         rum olarak telakki etmekten kaynaklanıyordu. Söz konusu tek-
         lif tamamen kabul edilmese de yaklaşık yirmi yıl sonra Anka-
                                        ̇
         ra Üniversitesi’ne bağlı kurulan Ilahiyat Fakültesi müfredatın-
         da kısmen kendine yer bulmuştu. Mesela, Tefsir Tarihi, Kur’an
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360