Page 351 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 351
350 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
̆
sosyoloji, antropoloji, filoloji ve diger bilimlerde uzman yetiş-
tirmenin adresi bura ise dini bilimlerinki de burasıydı. Dinin
tedris ve tetkiki de akademik uzmanlarca yapılmalıydı. Üniver-
site/İlahiyatın üreteceği dini bilgi hem havasa hem de halka yol
gösterecekti. Bu alanda tek yetkili kurum akademya idi.
Yeni akademik ilahiyatçı sınıf üniversitede bilimsel-
entelektüel amacına matuf dini ilimlerde daha özgürlükçü ya
da liberal-eleştirel bir yol izler. Bu yol, modern bilimsel-meto-
dolojik ideallere dayanması hasebiyle geleneksel yoldan ayrı-
̆
̇
dır. Kendini bazen, “halk Islamı ve dindarlıgı” olarak adlandır-
dığı geleneğin karşıtı olarak tanımlar. Bilimsellik formasyonu
ve ideali ile dinin iki unsuru ve temeli olan vahiy ve nübüvvet
kurumuna eleştirel yaklaşır. Kendi eleştirel yaklaşımları doğ-
rultusunda bir kitle oluşturmayı amaçlar. Bu yaklaşım vahyin
tezahürü olan Kur’an ve nübüvvetin tezahürü olan Sünnet’i bir
akademik araştırma nesnesi olarak tasarlar. Osmanlıda kısmen
örneği olmakla birlikte bu dönemde 1924’ten itibaren med-
rese-müderris formasyonu ve misyonundan üniversite-akade-
misyen formasyonu ve misyonuna geçildi.
Modern Batı çizgisindeki üniversite üniversal/bütüncül
bilgi ve bilim hedefiyle İlahiyat Fakültesi adıyla bir şubeyi sis-
temine aldı. Böylece Kur’an başta olmak üzere dini metinler
̆
tıpkı Batı’da olduğu gibi çagdaş bilimsel-akademik faaliyetle-
rin unsurlarından biri oldu. Bir “metin” kabul edilen Kur’an lite-
ral okumaya tabi tutuldu. Bu araştırmalarda bazen tek tek mo-
dern sosyal hatta fen bilimlerince bazen de multi-displiner me-
tod ya da inter-displiner metodla yapıldı. Tarih, filoloji, sanat,
edebiyat, estetik, folklor, mitoloji, arkeoloji, etnoloji ve antro-
poloji gibi birçok bilim dalı Kitap ve Nebi’yi araştırma konusu