Page 347 - Mustafa Baş KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
P. 347
346 KUR’AN-I KERİM’İN MADDİ VARLIĞI
̂
Bilimsel araştırma metoduyla bu metinlerin beşeri-sosyal ta-
̆
rihi baglamını bulabileceğini, ortaya, dahası asli/otantik halini
ve anlamının keşfedilebileceğini düşünür.
̆
Bütün bunlar Batı’da Orta çagdan modern döneme
geçişte yaşanan köklü dönüşüm ve yeniden örgütlenme
sürecinde olmuştu. Orada artık genel manada din özel manada
Kitab-ı Mukaddes ve İse Mesih tüm Hıristiyanlar için ilahi
bir kelam olarak birleştirici otoritesini kaybetti. Bu süreçte iki
aşama yaşandı. Önce maddi yapısı (oluşumu ve aktarımı) sor-
gulandı. Bu sorgulamada, en geriye doğru giderek hem zaptı ve
bunda kullanılan malzeme hem de metin yapısı ele alındı. Son-
ra da metne girildi; muhteva tartışmaya açıldı. Kitab-ı Mukad-
des “ilahi kelam” sıfatını yitirip tahttan indirildi. Dini/kutsal
kitapların tefsiri ve tatbiki ruhanilerin veya kilisenin tekelin-
̂
den alındı. Bir adım sonrası modern Batı, antik beşeri mirası,
yeni kültürel yapılara ve değerlere uygun şekilde metinleştirdi
̇
(Ing. textualization). Aynı zamanda ilahiyat, modern bir ta-
rihsel teoloji ile yeniden organize edildi. Belli ölçüde akade-
mik kurumlar liberal-özgür ilahiyat yapmaya başladılar. Bu
süreç Reformasyon ile başlamıştı. Bu hareket, evvela Kutsal
Kitab’ın sadece kendi bütünlüğü içinde kendinden hareket-
̆
̆
le anlaşılabilecegini öne sürdü. Amaç, gelenegin yani Kato-
lik Kilisesi’nin otoritesini ortadan kaldırmaktı. Bu yolla, Kutsal
̆
Kitab’ın otoritesinin daha da güçlenecegi varsayılmıştır. Bir
hamle sonrasında da Kitab-ı Mukaddes Avrupa milli dillerine
tercümeye başlanmıştır.
Akademya, “uzman” sıfatıyla bir süre sonra kendini yeni
bilimsel metod ve ideallerle Kutsal Kitab’ı anlama ve uygula-
mada daha yetkili görmeye başladı. Bu arada “İsa Mesih” de